Van panda's naar rijstterrassen - Reisverslag uit Yangyuan, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Van panda's naar rijstterrassen - Reisverslag uit Yangyuan, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Van panda's naar rijstterrassen

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

04 Oktober 2012 | China, Yangyuan

We liggen opgevouwen in een stapelbedje in de lange-afstandsbus samen met nog 40 Chinezen. Met ons hoofd tegen het plafond hopen we op weinig hobbels in de weg. Een utopie natuurlijk, want we hobbelen 8 uur lang van Kunming naar Yuanyang in het zuiden van China. Vanaf ons plekje achterin in de sleeperbus kunnen we mooi even terugkijken op afgelopen dagen. Wat is er veel gebeurd in twee weken tijd!

Twee weken geleden zijn we gestart in Chengdu, in het midden van China waar vanuit ons hostel Lazy Bones even tot rust komen voordat de reis echt gaat beginnen. Even relaxen, rondje door de stad lopen, potje poolen, de stad met de metro verkennen en vervolgens eindigen in het Panda Breeding Centre waar we de Chinezen de uitstervende panda willen helpen. Het is groots opgezet met veel groen en de panda’s worden goed verzorgd. Er leven hier zo’n 80 panda’s in het centrum, een kwart van de totale pandapopulatie over de hele wereld. De Chinezen proberen de panda een handje te helpen bij de voortplanting door ze naast elkaar te zetten en soms KI toe te passen. ‘Het valt nog niet mee’, vertelt een Chinees bloedserieus, ’30 jaar onderzoek heeft uitgewezen dat het masseren en stimuleren van de panda’s toch het beste resultaat opleverde.’
Haha! Rare lui, die Chinezen!

Dat blijkt ook maar weer in People’s Park, waar alle Chinezen komen om te ontspannen. Hier doen ze elke ochtend met zijn allen aan Tai Chi en in de middag dansen ze op klassieke of populaire muziek. Het is een gezellige boel. Even verderop staan een paar oude mannetjes te zingen, een club mensen is gekleed in Mao-kledij en zingt communistische liederen, 50-jarige dames lopen een geïmproviseerde modeshow en oude mannetjes spelen een spel wat lijkt op dammen en mahjong.
We drinken een kopje thee in het theehuisje middenin het park bij de lotusvijver. Hier worden we aangesproken door de plaatselijk beroemde ambachtsman welke je oren schoonmaakt. Met behulp van zo’n 14 verschillende ragers, schrapers en een stemvork maakt hij uitgebreid je oren schoon. Compleet met zaklamp op zijn hoofd gebonden kan hij alles goed zien en kun je er 10 minuten later weer tegenaan!
We bezoeken de Boeddhistische tempel in Chengdu welke nog volop in gebruik is. Het is een mooie tempel en als wij er zijn, is het net etenstijd. We zien de monniken druk door de tempel lopen, op naar de eetzaal. Naast de eetzaal is een afgelegen stukje tempel waar we zien dat de monniken hun vrije tijd goed invullen; een badmintonveldje en tafeltennis.

Vanaf Chengdu reisden we met de nachttrein af naar het zuidelijker gelegen Kunming. Treinen blijft toch heerlijk, lekker naar buiten kijken terwijl je de grote stad verlaat en door de bergen naar je volgende bestemming rijdt. Ondertussen een beetje lezen, een potje kaarten en een praatje maken met de Chinezen. De volgende ochtend komen we na 19 uur treinen aan in Kunming. Hier slapen we in het hostel The Hump, een gezellig hostel vol met backpackers. De stad is al wat kleiner dan het grote Chengdu, wat de sfeer ten goede komt. We bezoeken wat pagodes en brengen ook een bezoekje aan Shilin, ook wel het Stone Forest. Dit Stone Forest is een karstgebergte met grote rotsen welke in de loop der jaren geërodeerd zijn tot grote puntige rotsen. Bij Shilin staan deze rotsen als een bos naast elkaar en kun je er leuk tussendoor wandelen.
Dit uitstapje ondernemen we samen met 4 Franse studenten welke een half jaar in China studeren en ’s avonds leren we de nodige dobbelspelletjes van hen :)
Ook bestaat het hostel 12 jaar en worden er nog meer spelletjes gedaan: PingPongballetjes door meel blazen, hints en natuurlijk biertjes atten. Ondanks het vele oefenen, winnen we nét niet.

Omdat deze week de Chinezen vakantie hebben, is het overal erg druk in China. In deze ‘Golden Week’ vindt er onder de Chinezen een hele volksverhuizing plaats. Alle Chinezen willen hun familie opzoeken, het liefst in de andere kant van China. Hierdoor zijn vele hotels, treinen en bussen al ver van tevoren volgeboekt of worden de prijzen verdriedubbeld. We kiezen er daardoor ook voor om onze route om te gooien. Tibet is door deze Golden Week toch weer op slot gezet en de leuke stadjes in die richting worden druk door Chinese toeristen bezocht.

En zo zitten we nu dus in Yuanyang waar we een heel ander China zien. Een en al rijstvelden op de terrassen in de bergen. De rijstvelden worden omgeploegd door waterbuffels en de rijst wordt geoogst door het lokale Hani volk en de mensen van het Yi volk. Deze volken zijn een van de vele minorities van China. De gezichten van deze mensen zijn anders, maar ook de kleding. Traditioneel zijn ze gekleed in fleurige kleding met mooie borduursels. Mooi hoor!
Het weer is hier beter dan in Chengdu en Kunming, waar het veelal bewolkt en 20 graden was. Hier in het zuiden is er niet zoveel smog van de grote stad en komt de zon overdag wat door. Het is iets warmer, zo’n 25 graden en dat is heerlijk weer om een mooie trekking door de dorpjes en de rijstvelden te maken.

• 04 Oktober 2012 - 13:21

Lock & Janneke :

En wat leuk! Wat een hoop reacties op het vorige bericht! Leuk om te lezen hoe het daar is! Het is hier prachtig, maar natuurlijk missen we jullie ook! Af en toe :)
    We zullen nog even kijken of we wat fotootjes geplaatst krijgen!

• 04 Oktober 2012 - 13:44

Peter En Gerda:

Hoi kinders.

Blij weer iets van jullie te horen.
    zo te lezen mooier weer als vorige week en 25 graden.
    Hier is het koud en nat.
    Echt herft weer.

Lieve groetjes Gerda en Peter

• 04 Oktober 2012 - 13:46

Edwin:

heheh.. eindelijk weer eens een berichtje ;-) Dus mogen we hieruit aflezen dat Tibet nu als volgende op de bestemming staat? Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren. Al weer een tijd geleden dat wij daar waren.. zelfde tijd, niet verkeerd. Hier alles goed.. salsa lessen gaan als een speer - had dat natuurlijk beter kunnen leren toen we in de Zuid Amerikaanse landen waren .. tja

Luitjes.. enjoy the ride!! FOTOOOOS!!!! :-) x Edwin

• 04 Oktober 2012 - 14:26

Marjolein:

Hè hè, hier hebben we ff op moeten wachten. Maar weer mooie verhalen. Bart had afgelopen week nog een foto & video complitatie (van 20 minuten!) had gemaakt van hun trip naar China laten zien, dus zeker bij de sights in Chengdu heb ik een goed beeld.
    Wees idd lekker flexibel met het reisschema, Tibet loopt niet weg. HIer alles goed, inmiddels droog en zon, maar slechts 15 graden... brrr.

• 04 Oktober 2012 - 21:57

Ineke En John:

Hoi hoi
    Wat is het toch weer leuk om jullie reis verhalen te lezen....
    (Natuurlijk is zelf reizen nog leuker, maar ja.... alles op z'n tijd)
    Als we het verslag lezen maken we het bijna zelf mee.
    De laatste wedstrijd hebben we gewonnen met 5-1, dat betekend dat we de wedstrijd ervoor hebben verloren....
    Geniet en tot later

• 04 Oktober 2012 - 22:08

Ilse:

Hallootjes!
    Nou ik heb aan jullie gedacht hoor toen ik vanavond aan mijn bordje rijst zat ; D. Voor morgen wordt hier stormachtig weer voorspeld dus jullie treffen het beter met 25 graden! Ik ben erg benieuwd naar jullie foto's! (maar dat mag thuis ook hoor :) ) Hele dikke kus en geniet van jullie reis!

• 06 Oktober 2012 - 07:17

Henno:

Hoi Lock en Janneke,

Leuk weer van jullie reis avonturen te lezen. Hier gaat alles goed.

Groetjes,

Henno, Stefy en Julia

• 07 Oktober 2012 - 11:51

De Aa Koffiemorgen 7 Oktober:

Dag Janneke en Lock,
    Leuk om te lezen dat jullie zo'n goede reis hebben. Paul is stikjaloers en hij is niet de enige. De koffiemorgen begint steeds beter te lopen, met nu acht gasten, inclusief de zus van Guus. Morgen gaan we met bijna z'n allen naar Burger's Zoo in Arnhem en het voorspelde weer is niet slecht (zolang het maar droog is).

• 07 Oktober 2012 - 12:24

Jack:

hoi gerben en janneke.

leuke foto''s zijn het

ik wil een werkstuk over china maken

groetjes jack

• 08 Oktober 2012 - 12:39

Kirsten:

Goed bezig daar ;) leuke fotos en een top verhaal.

Have fun ( wat wel goed gaat komen denk ik)

Gr kirsten

Martine

• 13 Oktober 2012 - 14:53

Hroswitha :

Hoi,
    Wat een leuk verhaal en zeker met de foto' s erbij geniet ik gewoon mee. Leuk om jullie zo te volgen verheug me al op het volgende verslag.
    liefs Hroswitha

• 13 Oktober 2012 - 16:37

Mama Els:

Ha kinders, Ik heb met veel plezier jullie verslag gelezen. Gezellige boel daar! Mooi, dat van die panda's :>) Het zijn dus net mensen ;.)
    Oren ook weer schoon......mooi! Op naar het volgende spektakel!

• 13 Oktober 2012 - 23:32

Ria:

Doorgelinkt via mama Els, wat een prachtige foto's hebben jullie gemaakt en een top verhaal;-) Kijk met veel plezier uit naar de volgende verslagen en wens jullie een hele goede reis. Morgen komt de bezorgchinees een verjaardagsmaal brengen voor mijn 19-jarige blaag, ik zal hem gelijk eens aan een oorinspectie onderwerpen;-) xx ria

• 14 Oktober 2012 - 11:17

De Aa Koffiemorgen 14 Oktober:

Dag Janneke,
    We zijn met z'n allen op 8 oktober naar Burger's Zoo geweest in Arnhem. De reis erheen verliep goed, er was even een probleem om Guus in de bus te krijgen; zijn gewone rolstoel was te breed voor de buslift, maar gelukkig is er nog een reservestoel, die wel paste en kon hij alsnog mee, met zijn gewone stoel in de bagageruimte. Vertrek 08:30, aankomst bij de dierentuin om 10:30, waar Marike en Sandra al op ons stonden te wachten, zij waren ons onderweg gepasseerd met een personenauto. Onze groep werd opgevangen door fantastische vrijwilligers, één per client, en heeft een geweldige dag gehad. Vandaag nog zeiden mensen met geheugenproblemen dat ze een fantastische dag gehad hebben. We zien uit naar jullie volgende verslag.

• 27 Oktober 2012 - 15:29

Hellen:

Heej Janneke,
    wat schrijven jullie leuk, het is prettig om jullie ervaringen te lezen. wat maken jullie al veel mee. klinkt gezellig en erg mooi, wat die foto's ook bewijzen! echt super.