4700 meter en -3°C - Reisverslag uit Kangding, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu 4700 meter en -3°C - Reisverslag uit Kangding, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

4700 meter en -3°C

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

24 Oktober 2012 | China, Kangding

Prachtig uitzicht hebben we over de kloof en de bergen van de Tiger Leaping Gorge. We doen een trekking door de bergen nabij Lijiang en hebben een pauze ingelast bij een guesthouse. En we moeten toegeven, dit hurktoilet geeft het beste uitzicht over de kloof!
Tegelijkertijd kom je tot de conclusie dat alles op den duur wel went. Hurktoiletten op z’n Chinees: Zonder deurtje of gordijntje naast je Chinese buur, of dit hurktoilet met prachtig uitzicht over de natuur. Ja, we hebben de reisstemming flink te pakken!

In de bergdorpjes in het westen van de provincie Yunnan brengen we onze tijd door en relaxen we wat. Hier lijkt de tijd te hebben stil gestaan. Geplaveide straatjes, ouderwetse huisjes, houten bruggetjes en rode lampionnetjes sieren het straatbeeld. Hier is het heerlijk rondslenteren en opletten dat je niet teveel souvenirs koopt. Zo brengen we onze dagen in Dali en Lijiang al relaxend door. Als we weer wat bijgekomen zijn, huren we 2 mountainbikes en trekken we er op uit door het boerenland. We bezoeken het nabij gelegen dorpje Baisha en gaan op zoek naar de tempel. Op de een of andere manier kunnen we deze niet vinden, maar dat geeft niets. Het rondslenteren in dit dorpje is al mooi genoeg.
’s Avonds is het heerlijk bijkomen met een biertje in een lokaal eethuisje en we genieten volop van de Chinese keuken: Gewokte groenten, lekkere vleesjes, kippenvoetjes, oesters, yak en pad. We proberen zoveel mogelijk van de lokale lekkernijen uit en de straatstalletjes bevallen ons goed, al weet je niet altijd wat je precies eet. Geroosterde yaksaté, stinky tofu (hij doet zijn naam eer aan!) en bosuitjes op een stokje. Maar het lekkerste was toch wel die pad. Vanuit het teiltje voor in de winkel lag hij binnen 3 minuten op ons bord. Nooit geweten dat die glibberige beesten zo mals smaakten!

Her en der pakken we nog een tempeltje of pagode mee, maar niet teveel: Ook wij zijn op ‘vakantie’! Het meest genieten we nog van alle mensen. De Han-Chinezen zijn alom bekend en kom je natuurlijk overal tegen in China. Maar in de provincies welke wij bezoeken, woont zo’n 30 procent van de in China wonende minorities (minderheden). In elk gebied komen we mensen tegen van deze minorities zoals de Naxi, de Hani, de Jinuo, de Dai en de Yu . Het is opvallend hoe zij eruit zien. Gekleed in prachtige klederdrachten, soms donker gekleurd met felle borduursels en soms uitbundig gekleurde jurken. Deze mensen zien er niet uit als ‘de typische Chinees’: De kleding, maar ook gezicht en huidskleur zijn duidelijk anders als de Han-Chinees. Nieuwsgierig geworden? Check google :)

Het luie zweet raken we uiteinde lijk weer kwijt tijdens onze trekking door de zgn. Tiger Leaping Gorge. In 2 dagen tijd lopen we zo’n 40 kilometer van de kolkende rivier onderaan in de kloof tot naar 2600 meter hoogte in de bergen. Door bossen, over bergtoppen en langs watervallen genieten we van het uitzicht op de kloof en de besneeuwde bergtoppen van de uitlopers van de Himalaya. Heerlijk genieten zo.

Tibet kunnen we nog steeds niet in, maar we kunnen wel naar de Tibetaanse dorpjes welke voorheen tot Tibet behoorden, maar nu in de Chinese provincies liggen. Door de bergen over stoffige zandpaadjes bereiken we Shangri-La (voorheen Zhongdian), een heerlijk stadje bovenin de bergen op 3500 meter hoogte. Overdag schijnt hier een heerlijk zonnetje, maar ’s avonds is het koud! Op het plein dansen Tibetaanse vrouwtjes elke avond in een kring op traditionele muziek terwijl de yaks op de achtergrond in de bergen meekijken. Heerlijk is het om hier een rondje door de stad te lopen en af en toe bij een straatbarbecuetje of in een kroegje even op te warmen. De laatste jaren hebben de Chinezen dit stadje ook ontdekt en je merkt wel dat het al wat toeristischer wordt. Bij de dansende vrouwtjes op het plein sluiten namelijk steeds meer toeristen aan die net uit de maat dansen.
In Shangri-La gaan we op zoek naar een tempel die wordt omgeschreven als de Chicken Temple. Zal dit weer een rare typefout van de Chinezen zijn? De Engelse woorden worden namelijk continue fout gespeld. Maar als we na een klimpartij op deze hoogte ineens een tempel zien met allemaal kippetjes, blijkt de naam echt zo simpel te zijn als het leek: een kippentempel. Niet dat ze hier iets bijzonders met de kippen doen, maar je moet de tempel een naam geven, toch?

We vervolgen onze weg naar een echt Tibetaans stadje Litang op 4100 meter hoogte (nog kouder!), waar de 7e en de 10e Dalai Lama vandaan komen. Hierdoor is het naast een typisch Tibetaans stadje, ook nog een heel religieus stadje. Op straat zien we vele monniken lopen en bijna alle Tibetanen lopen op straat rond met een gebedswiel in hun hand. Deze gebedswielen draaien ze rond zodat de mantra´s met de wind kunnen worden meegenomen zodat een ieder een goed karma krijgt.
Van achter een muurtje horen we mensen de mantra´s opzeggen en als we langslopen, worden we binnen gewenkt. Zo´n 30 oudere mensen zitten in een kring en zingen de mantra´s op, terwijl ze hun gebedswielen rond draaien. Een vrouwtje deelt snoepjes uit en wij worden niet over geslagen. Het liefst blijven we hier uren zitten, maar de hond blijft aanslaan. Is hij niet gewend aan blanken? Of is het ons karma?
Later zien we de ouderen op straat lopen en ze lachen als wij hen groeten “Tashi Delee!” Wat een prachtige mensen! Een van de dametjes steekt zelfs haar tong uit als teken dat ze je aardig vindt!
De oude tempel in Litang welke voor de Dalai Lama is gebouwd, was tijdens de culturele revolutie vernield. Nu wordt hij opgeknapt en zodoende vragen de Chinezen hier eens een keer geen entree voor. We nemen een kijkje en hij is werkelijk prachtig!
Afgezien van het feit dat de nieuwe Boeddhistische afbeeldingen nu met carbonpapiertjes op de muren worden overgetrokken en de pilaren worden beplakt met voorbedrukte doeken, zien we hier ook prachtig houtsnijwerk en originele schilderingen. Het voorportaal is een kleurenpracht en binnenin de tempel staat een reusachtig Boeddhabeeld van 20 meter hoog welke sereen op ons neerkijkt. Hier wordt je even stil van. Wat een mooi beeld en wat een details! Nadat we zijn bijgekomen, gaan we verderop ontdekkingstocht door de tempel en achter een gordijntje ontdekken we een trap. De tempel blijkt uit 5 verdiepingen te bestaan en vanaf bovenin laten we ons nog een keer door het beeld van Boeddha imponeren. We ontdekken nog meer details, wat een prachttempel!
Nog één trappetje omhoog dan en dan staan we ineens op het dak van de tempel. Wow! Wat een prachtig uitzicht over de tempel en de stad! Mooi hoor!

We sluiten ons Tibetaanse tripje af in Tadong, een dorpje wat opnieuw midden in de bergen ligt. Al liftend over bergpassen van 4700 meter hoog komen we hier na 2 dagen aan. In Tadong is een grote en prachtige tempel, waar we vele monniken zien welke al staand, hurkend en liggend bidden, terwijl andere monniken de mantra’s oplezen. Het ruikt hier naar yakboter door de honderden kaarsen. Ook deze tempel is prachtig en heeft iets mysterieus. We zitten hier een tijdje en genieten. We laten alle indrukken goed op ons inwerken, want op deze heilige plaats mogen we geen foto’s maken.
De volgende dag gaan we de omgeving verkennen, dit keer per paard. Samen met een Tibetaan rijden we door over de steppe, door de heuvels, steken riviertjes over en rijden door de kuddes met yaks. Op de achtergrond zien we de besneeuwde bergtoppen van7500 meter hoog. Het lukt ons om in draf te rijden en af en toe zelfs in galop. Wat een prachtige manier om de omgeving te verkennen! Het paardrijden is hartstikke gaaf, maar als we afstappen, zijn we toch blij dat we geen 2-daagse tocht doen!

• 24 Oktober 2012 - 15:05

Edwin:

ahh.. wat heerlijk om weer te lezen, neemt me weer mee terug naar de tijd dat wij er waren. Wij moesten het dit week-end doen met een paar prachtige dagen op de Veluwe.. helemaal niet verkeerd, liep lekker in mijn t-shirtje, genieten van de paddo's in het bos.. toppie!

Alweer een maand weg.. sjesus wat gaat de tijd snel.. blijf vooral schrijven vrienden.. doorbreekt die vreselijke sleur hier op het werk een beetje.. even 10 minuten wegdromen en meekijken in jullie wereld..

geniet er lekker van en proost met die yakboterthee!! x Edwin

• 24 Oktober 2012 - 15:58

Gerda En Peter:

Jee wat een mooie foto`s ,wij genieten met jullie mee hoor.
    En we genieten van de gesprekjes met jullie op Skype.
    Dikke knuffel van ons .
    Blijf mooie verhalen schrijven er genieten heel veel mensen met ons mee.

Gerda en Peter

• 24 Oktober 2012 - 17:16

Amaythijs:

amay/ni hao. behoorlijk berichtje. volgens de route op de kaart gaan jullie weer terug richting chengdu. zeker nog een keer proberen om naar tibet te gaan? ik hoop dat t gaat lukken.
    wel leuk om te lezen allemaal. dali , lijiang, litang, toevallig ben ik daar ook allemaal geweest en ik herken nog wat uit die foto`s. leuk.
    Ik had van de week wat lui uit nepal aan de lijn en ongeveer t eerste wat ze vroegen was, "die vrienden van je zouden toch langskomen"? dus als jullie in pokhara zitten, slenter de boulevard ff af en ga bv langs bij de mt annapurna dress shop. Himlal ( eigenaar ) kan nog wel een leuk t-shirt voor jullie maken.

wat ik altijd leuk vond, en dat zal voor jullie ook wel gelden, is het nieuws uit nederland. de mooiste impressies krijg je natuurlijk van de foto`s vanaf bijjaat. leuke feestjes dat oktoberfest, hoeggies in de flaat en natuurlijk krattenlap weekend. was nog behoorlijk gaar maandag. gelukkig kon ik uitslapen want ik heb nog geen werk. schiet niet zo op he, maar ik vermaak me wel hoor. staat nog wat onkruid in m`n vaders kas namelijk.haha.
    goed. ik zou zeggen geniet nog wat meer van jullie favoriete land en eet rustig een hotpotje in chengdu tot jullie naar het dak van de wereld kunnen. ik ben benieuwd naar dat verhaal.
    mzzz
    amaythijs

• 24 Oktober 2012 - 18:35

Nel Goedendorp:

ik ben blij dat ik weer wat van jullie hoor en Janneke wat kan je toch leuke mails sturen
    we reizen allemaal een beetje met jullie mee
    ook mooie fotoos ik wens jullie nog heel veel plezier
    nel goedendorp

• 24 Oktober 2012 - 19:42

Martine:

heerlijk verhaal weer!
    Hier vooral veel gesnotter en gesnif, de herfst is begonnen!
    En nog maar 1 week werken voor mij! Eindelijk verlof :)
    Ik hou jullie op de hoogte! Xx martine, Mattijs en jonas

• 24 Oktober 2012 - 19:42

Martine:

heerlijk verhaal weer!
    Hier vooral veel gesnotter en gesnif, de herfst is begonnen!
    En nog maar 1 week werken voor mij! Eindelijk verlof :)
    Ik hou jullie op de hoogte! Xx martine, Mattijs en jonas

• 24 Oktober 2012 - 20:10

Piet:

Hoi Janneke en Lock,

Alhoewel ik niet zo van "het buitenlandse" ben zit ik toch met veel plezier deze verhalen te lezen. Het is natuurlijk maar een greep van wat jullie werkelijk allemaal zien en dan heb ik er hier natuurlijk al helemaal geen beeld bij behalve dan jullie foto's.
    Houdt met elkaar vooral het plezier erin en geniet ervan!

gr Piet

• 24 Oktober 2012 - 20:13

Bianca En Joris :

hè lock en Janneke,

Leuk om jullie verhalen te lezen het blijft een bizar gaaf land dat China, hopelijk komen jullie Tibet nog in, we zijn nu al benieuwd wat jullie daar meemaken.

Nog veel plezier en eet smakelijk schildpad is ook best te doen!!
    Campee!!

Bianca en Joris

• 24 Oktober 2012 - 21:02

Marion:

Ha,

Gaaf klinkt het allemaal Janneke, behalve dan het hurktoilet..

Even onze belofte nakomen, we hebben maandagavond gespeeld voor de beker en met 7-1 gewonnen van MSV. Dit keer was het geluk met ons en niet zo met de tegenpartij, volgens mij hebben ze wel 4 keer de paal geraakt! Maar geluk dwing je af, toch?

Veel plezier nog samen,

groetjes Marion

• 25 Oktober 2012 - 12:45

Ilse:

Hallo lieverds!
    Had ik me maar in een van jullie koffers gewurmd... Ik wil ook zijn waar jullie zijn! Zeker na het zien van de foto's! Ik vond jullie verslag leuk om te lezen maar als je er dan ook nog een beeld bij hebt.... Jeetje wat GAAF!!! (En dan die slippers van NKIE... Hahaha!) Voor mij geen padden hoor, doe maar gewoon boerenkool met worst :)
    Volgend weekend geven we zelfs een boerenkoolfest! Edward, Hanneke, Robin en Bianca komen eten. Gezellig !!! Verder zijn we bezig de eetkamer tafel en stoelen op te knappen, het schuren vergt wel veel tijd want er zit hele harde lak op en dat moet er allemaal af! Ik denk dat ik hem maar door die vandikte bank gooi bij pap ;) Blijf vooral mooie reisverhalen schrijven want ze zijn heerlijk om te lezen!
    Tot Skypes!
    Dikke kus!

Ilse

• 26 Oktober 2012 - 05:41

Ellen:

Ja, ja, de hurk toiletten. Toilet with a view noemde wij ze. Want vaak hebben ze inderdaad een fantastisch uitzicht over de natuur. Ik werd altijd een beetje zenuwachtig van de Tibetaan die over het muurtje meekeek wat ik aan het doen was.
    Leuk te lezen! Geniet van de reis.

• 27 Oktober 2012 - 15:36

Hellen:

Heej Janneke,
    serieus!! pad??!! die mooie van de foto... die hebben jullie opgegeten. Ieeeuww! ;-) verder weer een prachtig verslag van een fantastische reis. kun je een paar van die lieve mensen meenemen om om te ruilen met het tuig hiero? ;0}
    verder mis je niets van Middin wat je moet weten hoor. hihi.
    Relax en geniet lekker verder samen.

• 27 Oktober 2012 - 17:04

Thijs:

Hee lui, leuk weer over jullie avonturen te lezen en weer mooie foto's! Alleen jammer dat het toch weer over poep(en) moet gaan ...

Groeten,
    Thijs

• 28 Oktober 2012 - 10:48

De Aa Koffiemorgen 28 Oktober:

Hallo lui,
    Pracht verslag avn de afgelopen week en te lezen dat de reis zo voorspoedig gaat, tot 24 oktober althans. Ook hier neemt de jaloezie neemt alleen maar toe, niet zozeer over de hurktoiletten of de padden.. Hier geen nieuws, behalve dat het vannacht gehageld en gevroren heeft. We maken ons al op voor de elfstedentocht, te beginnen met leren (rolstoel)schaatsen.
    Groeten, Ellen, Francis, Ivonne (die wil dat je gauw terugkomt), Timo, Maideline, Sabi, Guus, Rob, Epi, Fenna, Paul en Arno

• 31 Oktober 2012 - 17:41

Joke:

Wat een genot om jullie ervaringen te lezen. Al was ik er liever zelf bij geweest!!!!
    Fantastisch dat jullie Tibet in konden. Geniet verder van een andere wereld en een totaal ander leven.
    De prachtige uitzichten en wat een natuur!!!!! Wat komen wij dan tekort. Groeten ook van Leo

• 04 November 2012 - 10:23

De Aa Koffiemorgen 4 November 2012, Half Elf:

Dag Janneke,

Wij zitten hier 's zondags om jullie belevenissen te bespreken. Maar dan zien we het liefst een dagboe. In ierder geval een weekboek. Zoals nu, elke drie weken, lijkt het of jullie weinig beleven en dat kan bijna niet. We, tot nu toe Epi, Aysel (flexer), Nicola (gast), Riet, Frank, Melvin, Ivonne, Paul en Arno, smachten telkens naar nieuws.
    Groeten van allen

• 06 November 2012 - 21:52

Eef & Toos:

Hoi Janneke en Lock,
    We hebben zojuist de link naar jullie blog van Els gekregen.
    We gaan het volgen hoor en misschien herkennen we nog wat items vanwege onze reis door China vorig jaar april.
    Veel plezier verder en groetjes vanuit Zevenbergen.

• 09 November 2012 - 12:41

Arja:

Hallo Janneke en Gerben,

Wat zien en beleven jullie veel.
    wat een prachtige foto,s en mooie verhalen,zo genieten wij ook wat mee.
    Liefs en groeten uit Etten-Leur

• 12 November 2012 - 19:10

Theo En Corrie V D Valk:

Alto en Lock,

Wat maken jullie mooie dingen mee en schrijf je er mooie verhalen van.
    Ik heb pas een boek gelezen van Frank v Rijn die maakte een fietstocht vanuit Nederland via China en Tibet naar India.
    Lijkt me voor jullie ook leuk om te doen want jullie hebben er al voor getraind.
    Blijf schrijven en genieten dan kunnen wij hier ervan mee genieten.
    Tot ziens

Theo en Corrie

• 09 December 2012 - 11:07

Koffiemorgen De Aa:

Hallo,
    Fijn om in de video te zien dat jullie nog leven en het naar de zin hebben. Prima reportage over de trekking. Slagen jullie erin ene witte kerst te vieren? Fijne feestdagen gewenst en tot ziens in 2013.
    De Aa