Burgers, Boeddha's en Biertjes - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Burgers, Boeddha's en Biertjes - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Burgers, Boeddha's en Biertjes

Door: Lock & Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

25 Februari 2013 | Maleisië, Malakka

Vorige week zijn we vanuit Myanmar naar Maleisië gevlogen, puur omdat dit goedkoop vliegen was. De andere goedkope optie was Bangkok in Thailand, maar daar waren we al geweest. Vandaar deze bestemming.
Vooraf weten we niet goed wat we van Maleisië moeten verwachten. Natuurlijk, het bestaat gedeeltelijk uit een schiereiland en gedeeltelijk uit een ander eiland, dus het heeft eindeloze stranden. Maar tegelijkertijd is het nog laagseizoen, doordat er nog wat regen kan vallen en de zee nog ruw is. Ach, we gaan het wel zien!

We landen ’s avonds laat in Kuala Lumpur en gaan naar een hostelletje wat we vooraf gemaild hadden. Het is een oud hostelletje, maar wel gezellig midden in Chinatown. De volgende dagen eten we dan ook heerlijk op straat allerlei spiesjes van de barbecue, net als 5 maanden geleden in China.
Kuala Lumpur is ineens weer een wereldstad in Azië. Het is weer even wennen, al die goed verlichte asfaltwegen, honderd aircobussen welke je overal heen willen brengen, metrolijnen, skytrains, monorails en enorme shoppingmalls. Het is even wennen, ineens is er overal weer WIFI, alles werkt en er is geen dagelijkse stroomuitval.

Met de skytrain gaan we naar de Petronas Twin Towers, welke bekend zijn om hun 452 meter hoogte. Lange tijd waren ze de hoogste torens ter wereld, maar ze zijn verslagen door wat torens in Taipei, Taiwan. Je kunt de torens ook in voor een mooie blik over de stad. Maar wij gaan niet naar boven , het is slecht weer en dus slecht uitzicht.
In de Petronas Towers zit een winkelcentrum waar we een kijkje nemen om te zien of we onze camera kunnen laten schoonmaken. De oplettende kijker heeft misschien al gezien dat er wat stof in de camera zit waardoor de foto’s wat vlekjes hebben. Maar het is hier té chique; camera’s worden alleen maar opgestuurd naar de fabriek en worden niet ter plekke gerepareerd helaas! Maar we willen niet 2 weken wachten en dan onze camera weer ophalen, dit duurt te lang.
Het louche tentje in Nepal kon ons destijds met hetzelfde probleem wel helpen, dit mannetje opende voor een tientje onze camera om hem te reinigen. Al die luxe en georganiseerdheid is niet altijd makkelijk.

De shoppingmall in de Petronas Towers is een van de kleineren; de andere winkelcentra zijn echt enorm en hebben zelfs bowlingbanen en zeeaquaria binnenin. De kleine shoppingmall in de Petronastowers waar wij vandaag zijn, bestaat uit 6 verdiepingen en zitten vol met dure high-techwinkels of kledingshops. Verder zit er ook een grote restauratiegallerij waar echt van alles zit aan restaurants: Natuurvoeding, Mc Donalds, KFC, Indisch, Chinees, Mexicaans, Starbucks, Turks, taartenshop met chocoladefontein enz! Na al die rijst is dit ineens een voedselparadijs voor ons en we eten onze buikjes vol met Mexicaans enchiladas en Turkse kebab.
En dan te bedenken dat we die middag even gingen schuilen voor de regen en in het eetttentje ook al een boterham met pindakaas op de menukaart vonden! Wat een voedselparadijs!
Je leest het al, in Kuala Lumpur brengen wij onze tijd vooral lekker etend door :)
Na Kuala Lumpur gaan we met de bus door naar Melakka. Deze stad ligt aan de zeestraat van Melakka en is een voormalige Nederlandse kolonie. In het oude gezellige centrum staat dan ook nog het “Stadthuys” met kerk en diverse bijgebouwen. En bij de oude kerk vinden we tussen de ruïnes de begraafplaats met verschillende Nederlandse namen van oude koopvaarders. Dit keer vinden we geen familie ;)
Ook heten de twee bekendste winkelstraten nog Jonckerstreet en Heerenstreet. Overal is nog Nederlandse en Portugese historie te zien en we vinden zelfs een lekkere koude witte Hoegaarden biertje aan de gracht. En die smaakt heerlijk!

In februari is het Chinese nieuwjaar begonnen. De eerste 15 dagen van het nieuwe jaar vieren de Chinezen feest vanwege het nieuwe jaar. De 15e dag is een belangrijke dag voor het nieuwe jaar en de man van ons hostel in Melakka heeft het er steeds over. We zitten met ons hostel middenin Chinatown en de hosteleigenaar is natuurlijk een Chineess. 2 dagen lang roept de drukke man “You come with me, we have to carry and it is very heavy!” Wat er precies gaat gebeuren, weten we nog steeds niet, maar als het op 24 februari zover is, krijgen alle mannen een wit t-shirt van hem aan en gaan we met een clubje van het hostel de straat op. Hier staan mensen langs de kant van de weg, zo te zien gaat er iets groots gebeuren. Dan krijgen de mannen van het hostel ineens een groot altaar op draagstokken in hun handen en moeten ze ermee gaan lopen. En het liefst zo hard mogelijk! Bij elke tempel of winkel die ze tegen komen, moet het altaar geslingerd en de lucht in gegooid worden. De Boeddha welke op het altaar staat, overleeft het nog maar net. Blijkbaar is deze heisa met het altaar iets om “Good Luck” aan de tempels en winkels over te brengen. Ook de mensen kunnen “Good Luck” verkrijgen, door onder het altaar door te lopen. Spierballenwerk dus om het altaar hoog te houden en alle kanten op te slingeren.
Ondertussen aanschouwt Janneke de stoet van praalaltaars en ziet ze hoe de muzikanten langskomen. Als je goed kijkt zie je dat ze door de huid van hun onderarmen pinnen hebben gepiercet, ook voor “Good Luck” zegt de jongen als Janneke ernaar vraagt. Een andere man in een oranje gewaad, heeft de pinnen overal en heeft zelfs 6 in zijn mond. Zo lopen ze de gehele stad door en vangt Janneke af en toe een glimp op van Lock met het praalaltaar. Onderweg worden er door de toeschouwers drankjes uitgedeeld en een man deelt zelfs biertjes uit. Heerlijk met dat hete weer: Met Boeddha en een biertje van tempel naar tempel.
Al met al is het een prachtige ervaring om mee te maken, alhoewel we niet alle tradities begrijpen, is het wel duidelijk dat alles draait om geluk in het nieuwe jaar.
Als afsluiter steken we ’s avonds vanaf het dakterras van het hostel met de groep een Chinese lampion aan welke de lucht in gaat. Iedereen mag zijn wens doen en wij wensen nog een prachtig verder verloop van onze reis!

• 01 Maart 2013 - 12:21

Eef En Toos:

Prachtige ervaringen weer.
    Wat beleven jullie prachtige avonturen en al die mooie landen en al die vriendelijke mensen.
    Blijf schrijven hè.
    Groetjes

• 03 Maart 2013 - 09:47

JE####:

Ik dacht dat een walking fridge zwaar was, maar zo'n altaar doet er niet voor onder. Mooie verhalen!

• 03 Maart 2013 - 10:26

Koffiemorgen De Aa:

Fascinerend om te lezen dat jullie het zo goed maken, kunnen we meegenieten. Iedereen is onder de indruk. Beetje akelige foto van die gepiercete arm. Groeten van flexer Judith, Epi, Riet, Melvin, Maria, Paul (van Voorden) en Arno.

• 03 Maart 2013 - 18:35

Hellen:

heej jullie, mooi verhaal weer. leuke titels bij jullie foto's. maar getver... die piercings?! lijkt idd een hele grote sate. haha. have fun! ennuh... eet je buikje lekker rond! x

• 06 Maart 2013 - 19:46

Monique:

Doe mij ook maar een saté...