Eindelijk vakantie! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Eindelijk vakantie! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Eindelijk vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

22 Januari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Ondertussen zitten we al 5 uur in de bus. De buschauffeur lijkt er geen zin in te hebben om ergens te gaan stoppen voor een lunch of een plaspauze. Helaas, want we zijn pas halverwege en hebben nog zeker 5 uur te gaan.
Aan de andere kant dus ook zeeën van tijd om een blogje te schrijven. Vanuit Thailand dit keer. Hier zitten we ondertussen al 3 weken nadat we vanuit India naar Bangkok gevlogen zijn. Het Indiase visum ging verlopen en aangezien het zuiden van India niet zoveel landgrenzen heeft, zijn we op zoek gegaan naar vliegtickets. De goedkoopste brachten ons op 3 januari 2013 naar Bangkok.

Bangkok voelde als thuiskomen. De straatjes van Koa Shan Road, de eetstalletjes overal en nog duizenden andere backpackers. 3 jaar geleden zijn we hier ook eens 3 dagen geweest en er is nog niets veranderd.
De drukte van Bangkok is een luxe: Alles is hier verkrijgbaar, de hotels zijn gewend aan westerse toeristen en als je ergens naartoe wilt, zijn er honderden burootjes welke jou graag een dagtripje, trein- of buskaartje willen verkopen. En niet te vergeten: elke 10 meter het unieke aanbod voor een Thai Massaaaaaage!

Toch doen we niet veel, even lekker bijkomen van de afgelopen weken met een Thaise massage, lekker eten, verse vruchtensapjes, een koud Changbiertje en een beetje shoppen.
Tegelijkertijd wordt je ook een beetje lui: Iedereen spreekt Engels, de menukaarten geven alle gerechten uit de hele wereld weer en je weet altijd van tevoren wat je krijgt. Erg handig, maar stiekem ook wel een beetje jammer dat het hier allemaal zo makkelijk is.

Als we vinden dat het tijd wordt voor wat actie, kopen we treinkaartjes en reizen we door naar Ayutthaya, een oude koningsstad van Thailand. Mooie stad, want overal in de stad staan deze tempelruïnes nog verspreid. Het zijn er tientallen, maar wij bezoeken er 3 waarvan we denken dat ze vast de mooiste zijn. We fietsen door Ayutthaya langs de pagodes en zien weer hoe toeristisch Thailand is: Overal olifanten waarop je een tochtje langs de ruïnes kunt maken. Op een soort verzamelpunt doet een van de olifanten een dansje. Op de maat van de muziek schudt hij zijn billen nog soepeler dan Lady Gaga, terwijl andere toeristen met de olifanten op de foto gaan.

De volgende dag huren we weer fietsjes en gaan de stad verder verkennen. Ergens achter het treinstation moet een ‘Floating Market’ zijn. We hebben zojuist treinkaartjes gekocht voor de nachttrein naar Chiang Mai en als we toch op het station zijn, vragen we gelijk even waar die drijvende markt dan is. De chef wijst een beetje zo-zo-zo en dan moet het goedkomen. Haha, geen idee wat hij bedoelt, dus fietsen we een beetje zo-zo-zo en rijden we ineens door rustige laantjes in een rustig stukje Ayutthaya temidden van velden en een meer. De 1e links en 2e rechts werkt hier inderdaad niet, dus zo-zo-zo was inderdaad nog de beste beschrijving die de beste man kon geven en zo staan we een half uurtje later bij de drijvende markt. We hadden al gelezen dat deze niet zo authentiek is, maar als je toch in de buurt bent, kan het geen kwaad, toch?
Haha! Wat we aantreffen is een watertje, met allemaal houten huisjes eraan gebouwd waarin souvenirwinkeltjes zitten. Daarnaast ligt af en toe een boot, maar deze drijft niet, nee deze ligt op vlonders. Niets drijft er op deze ‘Floating Market’, en er wordt al helemaal geen marktkoopwaar verkocht. Alleen maar spulletjes voor toeristen. Het is in ieder geval niet opgezet voor de Westerse toerist, hier lopen alleen maar Thaien!
Omdat je ook hier weer een tochtje met de olifant kunt lopen langs wat pagodes, is er ook een punt waar de olifanten kunnen rusten en even afgespoeld worden. Hier is niemand te vinden, want ernaast is het populaire Sheepland, een funparkje gebaseerd op schapen en de 8 schapen in de wei trekken bij de Aziaten meer aandacht dan de olifanten. Haha! Inderdaad, als je erover nadenkt, zien deze mensen nooit schapen. En hier op de Floating Market lopen alleen maar Aziatische toeristen rond. Ieder zijn smaak!

Wat wij weer een stuk leuker vinden, is de olifantenopvang, waar zo’n 70 olifanten wonen. Deze is aan de andere kant van de stad, een behoorlijk stukje fietsen. Je kunt hier ook tegen betaling als vrijwilliger aan de slag, maar wij gaan alleen een kijkje nemen.
Op een stuk land staan verschillende olifanten. De moeders met jonkies zitten achter een hekje. Er zijn 2 jonge olifantjes welke maar wat graag willen spelen en ze komen naar ons toe gerend. Nieuwsgierig kijken ze ons aan terwijl ze met hun slurf onze handen beetpakken om te kijken of er wat lekkers in zit. Het zijn echte volhouders, want ondanks dat we niets bij ons hebben, blijven ze maar aan onze handen en armen trekken. Het is zo schattig als ze je proberen te pakken met hun slurf, maar soms ook oppassen geblazen dat ze niet bijv in je broekzak zitten of Lock zijn hoed pakken. Het is verslavend om met deze jonge olifantjes te spelen, ze zijn zo grappig. We blijven dan ook tot we met sluitingstijd er uit moeten en in de schemer fietsen we hard aar huis.

In Chiang Mai is het weer actietijd. Door al het relaxen van afgelopen dagen, gaat de tijd erg hard. En dan is het toch wel handig dat Thailand zo toeristisch is en er genoeg georganiseerd wordt, want hier boeken we wat tripjes om iets te gaan doen.
Actietijd, want we besluiten te gaan ziplinen. Door de jungle van Thailand hebben ze allemaal kabels gespannen, waar je over kunt ziplinen. Het principe van de Hollandse rodelbaan, maar dan van boom naar boom 300 meter verderop, de jungle door. Gelukkig komt er vandaag geen hoogtevrees opspelen en zo zippen we de hele dag van boom naar boom, met af een toe een touwladdertje tussendoor, of een ‘vrije val’ van 50 meter om bij het volgende platform te komen. *Ieks*

De volgende dag doen we een trekking door de bergen. Het is de eerste bergtocht weer sinds dat we de Annapurna trekking in Nepal hebben gedaan. Die conditie holt toch wel achteruit als je sinds de kerst niets meer hebt gedaan. :)
Maar we bikkelen bergje op, bergje af, zien overal bananenbomen, palmbomen, bamboe en rijstvelden, totdat we bij een watervalletje aankomen. Hier nemen we een duik en is het tijd om te lunchen. Op de terugweg gaan we een grot in, vol met vleermuizen. Geen idee dat dit ook onderdeel van het tripje was, het is niet zo spectaculair om te zien. Als we vragen wanneer we dan die dorpjes met de minorities gaan bezoeken (volgens het hotel 2 dorpjes), zegt de gids dat we daar niet naartoe gaan. Dat zit niet in deze toer. Jammer, maar als we horen dat deze mensen hun traditionele kleding in het dagelijkse leven niet meer dragen, maar alleen voor de hordes toeristen die langskomen, vinden we het niet zo erg dat we deze dorpjes missen. Wat wel weer een meevaller is, is dat we toch een gedeelte van de reissom terug krijgen als we ons beklag doen over de verandering van het reisschema.

Bij het laatste tripje wat we geregeld hebben, moeten we weer actief aan de slag. We hebben het in Bangkok al een paar keer ondervonden en zijn nu toch wel erg fan geworden van de Thaise massage. Heerlijk hoe na al dat reizen met die (natuurlijk veel te) zware backpack je rug wordt gemasseerd. En hoe! Want Thaise massage wordt ook wel passieve yoga genoemd en vandaag gaan wij leren waarom!
Na het ontbijt gaan we naar Aree, een pittige dame welke al jaren instructrice is in de Thaise massage. Zij leert ons letterlijk ‘de kneepjes van het vak’. We leren van haar hoe we elkaar mogen knijpen bij stress en ze leert ons hoe een Thaise massage te geven, compleet met gesjor aan de armen en benen om alles goed los te krijgen. We komen tot de ontdekking dat wij niet zo lenig zijn en de oefeningen uit het boek niet meevallen! Af en toe horen we ‘KNAK!’, maar daarna is alles weer goed! Heerlijk zo’n massage!

Ondertussen zijn we bijna in Bangkok. We hadden geluk, de bus is één keer gestopt onderweg tijdens deze rit van bijna 13 uur. Volgende keer nemen we toch maar weer de trein. En wat gaan we doen in Bangkok? Weer niets! Want 3 weken geleden hebben we onze visa geregeld voor Birma en daar vliegen we vanuit Bangkok naartoe. Een nieuw land, een heel bijzonder land, met volop ontwikkelingen. We zijn benieuwd!

• 22 Januari 2013 - 09:11

Amaythijs:

amay. Wat een bericht weer, zit gewoon zo`n 5 minuten te lezen. t is dat jullie met z`n 2en zijn en die treintocht zo lang duurde, want het bericht schrijven doe je vast niet in 5 min. Maarre, als ik het zo lees, dan vermaken jullie je nog wel daarzo. ik ben benieuwd hoe dat in birma zal zijn. gelukkig is er een hoop veranderd de laatste paar jaar, dus het zal geen probleem zijn en het zal super genieten worden voor jullie.
    Dat geintje in ayutthaya is ook een mooi verhaal zeg, ik ben daar toevallig ook een x geweest, maar het zal wel zo zijn dat ook die thaien met hun tijd meegaan. en aan wal stappen om daar hun waar te verhandelen, zoals dat hier 100 jaar geleden al gebeurt is. toen ik er was was het wel nog een 'floating 'market.
    Hier is ook alles toppie. Lekker koud. vorige week zijn we wezen ijsvaren. en dat terwijl er 5 dagen erna mensen naar vlaardingen geschaatst hebben. Koud dus, nou nog ff 2 daagjes bikkelen en dan ga ik ook weer ff de zon opzoeken, maar niet zo lang als jullie hoor.
    veel plezier in burma. enne beter geen fietsjes huren daar,haha
    groetjes

• 22 Januari 2013 - 09:16

Edwin:

heheh.. eindelijk weer eens een verhaaltje.. het is hier stervenskoud dus jullie mogen wel iets vaker wat zonneschijn delen met ons!! Leuk om te lezen weer en toch naar die olifantensanctuary geweest.. gaaf he! Nog naar de avondmarkt geweest in Chang Mai?

Hier is het dus koud.. geen 11-stedentocht .. teveel snel en niet genoeg ijs. Wel jammer natuurlijk. Luitjes.. het ga jullie nog goed. Nog twee maanden, komen we ook ff snorkelen ;-)

xx knuf

• 22 Januari 2013 - 09:43

Eef & Toos:

Hoi wereldreizigers Weer een leuk en uitvoerig verslag, heerlijk.
    Wij hebben ooit aan de grens van Birma gestaan maar mochten er toen niet in maarja, dat is ook al lang geleden; moet héél mooi zijn.
    Wel heel toeristisch hè Bangkok, zeker met jullie ervaringen.
    Wat maken jullie weer veel mee :-)
    Wij zijn net terug van onze vakantie met de kinderen en "aanhang" naar Tanzania.
    Héél indrukwekkend en zeer veel gezien en.....lekker weer daar.
    Geniet ervan en (helaas denken we) zijn jullie al aan het aftellen.
    Groeten vanuit een winters Zevenbergen.

• 22 Januari 2013 - 09:57

Lock & Janneke :

@ Eef en Toos: Overland Birma is is nog steeds heeeel erg moeilijk. Vandaar dat we vanuit Chain Mai weer terug gereden zijn naar Bangkok en dan vliegen... We waren zo dichtbij!
    Aftellen nog niet hoor, we hebben nog genoeg tijd in het vooruitzicht!
    Foto's van Tanzania zagen er leuk uit op Facebook. Ik kijk nu toch altijd even naar binnen bij de kapperszaak :)

@ iedereen: Maar er moeten ook nog wat filmpjes op de site komen, maar die wil de computer nu niet uploaden. Misschien lukt het later nog, dus hou het even in de gaten!

• 23 Januari 2013 - 16:21

Hellen:

Klinkt weer toppie! dat ziplinen is echt wat voor mij, dat vind ik altijd zo kicken. van het verhaal van de olifantjes smelt ik gewoon. gaaf hoor jullie stoere tocht en de trekking. enjoy! x

• 26 Januari 2013 - 21:58

Martine:

Ha Jan,

Wat een reisverslag weer. Heerlijk om te lezen.
    Ben benieuwd hoe Birma jullie bevalt.

Geniet!

Groetjes,

Martine

• 27 Januari 2013 - 10:49

Koffiemorgen De Aa:

Dag Lock en Janneke,
    Fascinerend verslag. Hier is net (27/1) de dooi ingetreden na een week sneeuw en vorst. We zitten hier met Leo, Yvonne, Timo, Annelies (nieuw), Melvin, Nicholas, Rob, Paul en Arno jaloers te zijn. Birma lijkt ons prachtig en is nu niet meer taboe.
    Groetjes,
    Allen

• 28 Januari 2013 - 22:54

Ans:

Hoi lock en janneke,
    Wat een mooi verslag en gaaf avontuur.. Geniet nog van al het moois dat komen gaat..

Liefs Ans en Har

• 09 Februari 2013 - 14:26

Esther:

hehe die olifant lijkt wel een beetje op je Lockie!