Bootjes, Beach en Bollywood! - Reisverslag uit Pololem, India van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Bootjes, Beach en Bollywood! - Reisverslag uit Pololem, India van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Bootjes, Beach en Bollywood!

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

04 Januari 2013 | India, Pololem

Incredible India, dat de slogan welke het toeristenburo van India gebruikt. En Incredible, dat is het zeker! We begonnen in het Noorden van India, waar de mensen vooral Hindoe of Moslim zijn. Hier zie je overal koeien op straat lopen, ze worden hier namelijk niet gegeten. Koeien genoeg dus! Terwijl je met de fietsriksja of tuktuk door de straten rijdt, moet je goed uitkijken voor de koeien. Maar ook als je op straat loopt, moet je goed opletten… Juist, overal koeienpoep!
Her noorden van India is dan ook een stuk drukker, viezer en chaotischer dan het zuiden, waar we later naartoe gereisd zijn. Uitlaatgassen, koeienpoep, maar ook de mensen gooien van alles op straat. En de koeien? Die eten alles wel op. Dit lijkt ook de mentaliteit te zijn, als we mensen vanuit de trein hun afval naar buiten zien gooien, in de richting van de koeien welke naast de trein op het spoor staan.
Na 2 weken zien we de eerste campagne van de overheid, waarop men de mensen aanspoort om de treinstations schoon te houden. Maar dit zal nog een flinke klus worden concluderen we, als we mensen 6 meter zien lopen om hun afval op het spoor te gooien, terwijl er op het perron prullenbakken genoeg staan.

Na ons vorige blog en na 3 maanden op reis te zijn, vinden we dat het tijd wordt om even te relaxen en omdat het in het noorden al wat kouder wordt (zeker 15 graden!) besluiten we om een ticket voor de volgende dag te boeken naar het zuiden. We gaan naar Kochi!
Kochi? Jazeker! Kochi ligt aardig in het zuiden van India en als we uit het vliegtuig stappen, bezwijken we bijna aan de hitte! Hier is het ineens 35 graden! En het is hier een stuk relaxter!
We zien overal palmbomen, de bussen hebben geen ramen en zo toch nog een beetje airco, het is hier een stuk schoner op straat, de prullenbakken worden gebruikt, er wonen hier voornamelijk Christenen dus de koeien lopen niet overal op straat, de mensen spreken je niet continue aan voor een kort interviewtje of om een commissie van een of ander hotel of winkel te ontvangen en het is warm! Dus moeten we ook relaxed doen, lekker even wennen aan de warmte!

In Kochi zitten we bijna een week en verkennen de stad. Het is een havenstadje met veel oude koloniale gebouwen vanuit de Portugese, Engelse en Nederlandse overheersing. Omdat deze streek lang onder deze landen viel, zijn veel mensen hier Christen. Overal zien we kerken en Maria- en Jezusbeelden. Apart om ineens een hele andere kant van India te zien, het is net of je in een ander land bent!
Elke avond staat er vis op het menu: Een gegrild visje, garnalen, krab, viscurry, heerlijk! Vooral omdat we de laatste weken vooral vegetarisch gegeten hebben, aangezien het noorden van India voornamelijk vegetarisch is. Maar het valt niet mee om een biertje te krijgen. De alcoholvergunningen voor winkels en restaurants zijn erg duur en er wordt dus amper alcohol geschonken. Zelfs het beruchte theepotje met stiekem bier erin komt hier weinig voor!

De provincie Kerala, waar ook Kochi in ligt, staat bekend om zijn waterrijke gebieden. Veel dorpjes verscholen in de bossen welke enkel bereikbaar zijn over het water. Deze zogenaamde backwaters kun je per boot bezoeken. Wij gaan ook naar deze backwaters toe. We hebben een houten boot, met een hutje erop met een keukentje en een slaapkamertje. Er zijn 2 mannen welke met lange stokken de boot voorduwen en 1 man is de kok. Wij zitten als echte schippers op het voordekje. Gelukkig zijn we onderweg nog even langs de drankwinkel van de overheid gereden en hebben we een lekker biertje terwijl we van het uitzicht van palmbomen, kleine watertjes mogen genieten. Het is een krakkemikkige boot, maar wat een luxe!
Op de boot vieren we kerstavond en we krijgen een heerlijk kerstmaal voorgeschoteld. Verschillende soorten curries, dahl, rijst, chapati’s, salade, fruit en natuurlijk weer een biertje. Om ons heen horen we overal kerstliedjes en vuurwerk. Op de kant zien we mensen welke palmbomen hebben versierd met lichtjes of een echte kerstboom hebben versierd. Onder de palmboom staat een kerststal, compleet met strandzand en een zwembadje erin.
’s Nachts slapen we op de boot en zoals gebruikelijk met kerst, is er ruimte voor een onvoorziene gast. Deze krijgen we die nacht ook. We worden wakker van gekraak en geritsel en het blijkt dat er vanuit het water een rat op de boot is geklommen welke het op onze koekjes heeft voorzien. Ook hij heeft een compleet kerstmaal, want hij heeft de moed om tot vier keer toe terug in onze kamer te komen!

Met de trein gaan we naar GOA. Janneke mag de treinkaartjes weer regelen, want in India is er een ongeschreven regel voor de vrouwen. In van alles worden ze achter gesteld, maar bij het loket voor de treinkaartjes mogen ze voordringen, ook al staat er een rij van 30 mannen. Dat is aan Janneke wel goed besteed, het is altijd goed om de cultuur en tradities van een land te volgen!

In Goa gaan we naar Palolem, een stadje aan zee met genoeg hutjes aan zee met palmbomen. Als we aankomen is het nog rustig, zo vlak na de kerst en voor oud & nieuw. Zo kunnen we een mooie prijs voor een hutje tussen de palmbomen afspreken, 15 meter van het strand vandaan. Goed geregeld, want we horen van vakantiegangers welke een paar dagen later komen, dat zij vijf keer zoveel betalen als het wat drukker wordt.
In Palolem brengen we de week door aan het strand; beetje zwemmen, beetje zonnen, beetje biertje en lekker eten. We eten bijna elke avond vis: 60 cm grote kingfish, garnalen en hamerhaai. We vinden ook nog een tapasrestaurantje op het strand, heerlijk tapa’s en rode wijn!
Met Oud & Nieuw zitten we met een clubje backpackers op het strand met kaarsjes. Gezellig en ineens is het 12 uur en overal vuurwerk! Toch wel bijzonder om zo het nieuwe jaar in te gaan. 30 graden, met z’n tweetjes en heel veel andere reizigers, en overal vuurwerk op het strand en een gezellig feestje. En de volgende dag trotseren we de nieuwjaarsduik, stelletje bikkels! :)

Als afsluiter van India doen we nog even cultureel: We zijn nog steeds niet naar de bioscoop geweest en op onze laatste avond gaan we naar de Bollywoodfilm: Dabangg 2!
Op facebook kwam eerder al de songtrack van deel 1 voorbij en dit beloofde veel goeds. In deel 2 zien we hoe de stoere agent tussen de liefdesperikelen door flink wat boeven pakt en nog tijd heeft om een dansje te doen. Hij was goed te volgen, ook al was alles in het Hindi  Erg leuk om de Bollywoodfilm te zien, de stijl van filmen is anders en er kwamen heel veel typisch Indiase dingen terug in beeld. Wij zijn fan!
Nieuwsgierig? Check http://www.youtube.com/watch?v=B04W4pn5pME en wie weet wordt je net als ons ook fan!

• 04 Januari 2013 - 15:06

Mascha:

Ik zag jullie verslag net verschijnen en wilde meteen reageren, maar dacht: straks komen er ook nog foto's...en ja hoor! De plaatjes maken het verhaal nog completer :-) En nu Sawadee ka!!! xxx

• 04 Januari 2013 - 15:21

Esther:

Relaxt!! :) Wat is de volgende stop? Groetjes!

• 04 Januari 2013 - 15:53

Ar:

Leuk verhaal en foto's weer!
    Kung Pow 2 is daar dus ook nog niet uit?

• 04 Januari 2013 - 22:04

JE####:

Ziet er weer fantastisch uit, lekker warm en wie is de schipper? Leuke foto's!

• 05 Januari 2013 - 11:53

Ineke En John:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen en de foto's te zien. Geniet er van en de groetjes

• 05 Januari 2013 - 22:39

Bea:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen! Echt genieten zo te zien! Groetjes

• 08 Januari 2013 - 17:24

Mama Els:

Wat een leuke verhalen weer en wat een prachtige foto's!

Bedankt voor jullie lieve kaart. Dat was een leuke verrassing!
    Ik heb foto's van de verbouwing naar jullie gezamenlijke emailadres gestuurd.
    De aannemer deed nog een verrassende vondst. De vorige bewoner was vast een stiekeme drinker :>)

• 13 Januari 2013 - 11:19

Koffiemorgen De Aa:

Dag mensen,
    Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebt. De film is niet erg indrukwekkend, maar we hopen dat jullie er desondanks van genoten hebben, onder water (i.e. beneden peil).
    Tot de volgende keer

• 19 Januari 2013 - 17:55

Hellen:

Nog een gelukkig 2013!
    wat maken jullie toch een hoop mee!!
    kan me voorstellen dat het zuiden wel ff beter is dan het noorden.
    is het niet jammer dat het zo vervuild is op sommige plaatsen en met uitlaatgassen?
    of maakt een ander moment / bezienswaardigheid dat weer helemaal goed?
    missen jullie je werk? of thuis? of zou je jaren door willen reizen...
    ;-)
    have fun! x Hellen

• 22 Januari 2013 - 07:40

Lock En Janneke:

Ja.. Het is hartstikke zonde dat een land zo vies kan zijn. Je vraagt je af waarom iedereen alles zo maar op straat gooit. Het is een gewoonte geworden voor de mensen. Maar we hebben welgeteld 1x een campagne gezien om het treinstation schoon te houden. Wellicht komen er meer!
    Het scheelt wel dat je van tevoren al weet dat er zoveel troep op straat ligt, je bent erop voorbereid. We moeten dan ook wel zeggen dat de troep verschilt van stad tot stad. Hopelijk wordt het beter.

En als je zo lang weg bent... Natuurlijk denk je aan thuis, je familie, vrienden, werk, sport. Het is vooral raar dat er gaandeweg in NL toch best veel veranderd, wat je zelf niet meemaakt. We gaan er straks allemaal achter komen! Jaren doorreizen is leuk, maar het is ook goed als je trip een einddatum heeft. Dat verplicht je tenminste een beetje om iets te gaan doen ipv alleen maar luieren! Hahaha!

Nou, we gaan er ook maar weer eens een blogje op gooien, dat is ook alweer even geleden. Groetjes!