Lange wijde jurken en worteltjessap met softijs - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Lange wijde jurken en worteltjessap met softijs - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Lange wijde jurken en worteltjessap met softijs

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

28 Mei 2007 | Iran, Eşfahān

Het is weer eens tijd voor een berichtje, maar waar moeten we beginnen. ondertussen hebben we al zo veel meegemaakt! We zijn van Tabriz doorgereden naar Kandovan, Takab, Sanandaj, Hamadan, Qom, Kashan en Isfahan.

Lange reisdagen dus, maar onderweg zie je zoveel moois, dat het reizen je niet verveelt. Steeds verandert het landschap, de wegen en de mensen met hun klederdracht. We zien prachtige bergketens, bergriviertjes, dalen, woestijngebieden en kleine bergdorpjes. Omdat we nu in het westen van Iran reizen, zie je aan het begin van elk stadje grote borden met portretten van jonge mannen erop. Dit zijn de gesneuvelde martelaren welke zijn gestorven in de Irak-Iran oorlog. Een oorlog welke uiteindelijk niets opgelost heeft, alleen maar slachtoffers heeft gebracht. Ondertussen zijn de betrekkingen tussen Iran en Irak wel weer goed, maar het is toch een rare gedachte dat Baghdad maar 100 km verderop ligt als je zo het land door rijdt.

Elke dag slenteren we lekker rond, komen in contact met de lokale bevolking, drinken thee met de suikerklontjeshakker en krijgen een waterpijp aangeboden. Hoe bedoel je: Pas goed op jezelf, wat iederreen ons opdroeg toen wij uit Nederland vertrokken. Wij vermaken ons prima, bezoeken dagelijks een lokale bazar, kijken nog of we een mooie waterpijp tegenkomen voor thuis, maar dan moeten we wel een paarse zien.

We bekijken de reliefs van Darius, waar zelfs Alexander de Grote al over schreef. Ben je nieuwsgierig, wees gerust, we hebben genoeg foto's!
We zien bekende plaatsen welke Marco Polo in zijn boek Il Millione al beschreef en snuiven elke dag weer een stukje eeuwenoude cultuur op.

We bezoeken Qom, een van de strengste moslimsteden van Iran en lopen door de vertrekken voor het mausoleum van Fatima. Een plek waar niet-moslims niet mogen komen. Janneke was met haar chador al binnen, zo ging zij ondanks haar 1.86 op tussen de moslima, maar Lock met zijn blonde lokken werd er toch tussenuit gehaald door de bewaker. Uiteindelijk mochten wij toch naar binnen, mits wij bij de mullah (geestelijke van een moskee) op audiëntie gingen. Prachtige ervaring, zo tussen alle mozaieken van de moskee, de moslims en de versieringen van de pleinen.

Na Qom zijn we doorgereden naar Kashan, waar we het rustig aan hebben gedaan. Hier bleven wij twee dagen, welke wij gebruikt hebben om lekker bij te komen. Eerst weer lekker rondslenteren door de Bazar en een hapje eten. Het eten bestaat meestal uit gegrilde kip- of lamskebab met rijst, welke bijna niet gekruid is. Dit gaat na een week wel vervelen en we doen dan ook ons best om af en toe een vage lokale toko in te duiken om eens wat anders te eten. Dit afgewisseld met veel salades, de frisse lokale fruitsapjes en het bekende Iraanse ijs maakt een hoop goed.
Sapjes van sinaasappels, banaa, kiwi, aardbeien, heerlijk! Maar ook wortelsap waar ineens softijs overheen wordt gedaan blijkt een verrassende combi te zijn! We laten ons keer op keer maar verrassen want het Farsi (Iraanse taal) beheersn we nog niet zodanig dat wij zelf wat kunnen bestellen. Met behulp van de nummerborden van auto's hebben we wel de Arabische getallen geleerd, zodat wij op de bazar en in eettentjes niet opgelicht zullen worden met de prijzen. Dit scheelt zo een miljoen Rial!
De volgende dag in Kashan zijn we lekker de tuinen van Fin ingedoken bij het paleis. Heerlijk ontspannen onder de bomen met stromende watertjes, terwijl de temperatuurmeter 44 graden aangaf. Nog zo'n ijsje erbij en bijkomen lukt dan aardig!

Vandaag zijn we aangekomen in Isfahan, welke bekend staat om zijn mooie bezienswaardigheden en als een van de mooiste steden van het Midden Oosten. Vanmiddag weer voor de zoveelste keer een moskee bezocht, maar deze was echt prachtig. Groot zo gedetailleerd in de duizenden mozaieken. Werkelijk prachtig!
In een eettentje ontmoetten we Etienne, een Franse jongen waarmee we vandaag zijn opgetrokken. Hij reist met zijn Eend van Parijs door Afrika (Marokko, Mali, Ghana, Kenia, Zaire, Libie), via Egypte en Syrie, Turkije, Armenie, Georgie naar India toe. Gaaf hoor! Maar aangezien hij geen ruimte heeft om van al deze landen een Lonely Planet mee te nemen, liep hij graag met ons mee. Morgen reist hij alweer door naar Yazd en daarna via Pakistan naar India. Dan is zijn paspoort vol en gaat hij terug naar Frankrijk. Mooie reis, niets voor jou Thijs?

Tijd voor een hapje eten en een fruitsapje. Tot de volgende keer!

Groetjes Lock en Janneke

• 28 Mei 2007 - 21:57

Gerda :

Hallo Lieve kinders,
    Wat een mooie en prachtige dingen maken jullie allemaal mee.
    Geweldig om zoveel van een land te zien
    Ik geniet van jullie verhalen.
    Waar blijven de foto`s ben er erg benieuwd naar.
    En mis jullie.

Groetjes en liefs Ma/Gerda

• 29 Mei 2007 - 08:47

Ed:

"We bekijken de reliefs van Darius, waar zelfs Alexander de Grote al over schreef."

Ehm hij schreef niet alleen over hem, hij verdreef hem ook! (Darius 3 was dat, weet niet welke je heb gezien). Vet om dat te zien zeg!

• 29 Mei 2007 - 10:16

Ilse:

Zo even snel in mijn pauze...:

Wat klinkt dat geweldig allemaal zeg! Ik vind het echt heerlijk om iedere keer jullie verhalen te lezen!

Ik moest zo lachen toen ik las dat janneke al binnen stond bij het mausoleum en Gerben tegen gehouden werd!
    en op audientie bij de mullah lijkt me ook geen straf voor jullie!

Ik weet niet zo goed wat ik me bij een suikerklontjeshakker moet voorstellen, heb je daar ook foto's van? ;p.

Heel veel plezier nog!

Veel liefs Ilse.

• 29 Mei 2007 - 18:40

Ice Thijs:

Tsjonge jonge ik ben jaloers ;-) Kijk maar uit, zaken waar altijd voor gewaarschuwd wordt om niet te eten zijn ijs, salades, fruit (vanwege het water) en het vlees van de plaatselijke grill ...

Groeten,
    Thijs

• 29 Mei 2007 - 20:53

JE####:

Op audiëntie bij de Mullah, heb je 'em nog gevraagd of 'tie wel genoeg drinkt! Duvel, of zo... Klinkt weer helemaal super uit 't Midden Oosten!

• 01 Juni 2007 - 15:57

Bart&Marjolein:

Lockie en Janneke,

Wij misbruiken jullie message board even om te laten weten dat wij nog leven!
    Wij zitten nu nog op Java, dus ook tussen de moslims, maar ze zijn vrij relaxed en ik hoef niet met een hoofddoek over straat! Indo eten is hier best. We hebben nu al Jakarta, Bandung, en Yogyakarta verkend. Morgen staan het oude Buddhistische tempelcomplex Borobudur en overmorgen het Hindoeitische tempelcomplex Prambanan op het programma. Tot nu toe allemaal erg gaaf en mooi!

Hier komt Bart:
    Hoi, Inderdaad loopt het lekker hier. We moeten wel ons best doen om de tourist traps te vermijden. Het is een georganiseerde reis met gids en al. Prima als het een aardige vent is, en zoeen hebben we nu gelukkig (daarvoor een beetje een eikel), maar het programma is wel gevuld met plaatsen waar de gemiddelde pensionado ook komt. Lekker los lopen is wel beter weten we nu! Vandaag zijn we in het paleis van de Sultan geweest. Deze man heeft nog geestelijke en wereldse macht. Bijzonder voor een democratie, maar in Indonesie is niet alles wat het lijkt. De mensen zijn niet zo streng in de leer en hangen nog sterk aan oude tradities en ceremonies. In het Paleis, een stad in de stad waar 2000 mensen wonen, hebben we een kris gekocht. Dit ceremoniele wapen kan allerlei betekenissen hebben en als een "echtpaar" dezelfde kris op zijn punt kan laten balanceren wil dat zeggen dat de eigenschappen bij ze passen. Wij slaagden met enige concentratie in het laten balanceren van 4 stuks. Nu komt een hele mooie en antieke kris aan de muur met als eigenschappen "waardigheid" en "bescherming".

Dusss, leuk om ff te mailen. We wensen jullie nog heel veel gave bestemmingen en ervaringen toe, wij gaan ons best er ook voor doen! En aan ieder in Nederland; Groeten en tot later!

Bart & Marjolein Sosef (oftewel de Cookies)