Grote Muur en kleine Chineesjes - Reisverslag uit Beijing, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Grote Muur en kleine Chineesjes - Reisverslag uit Beijing, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Grote Muur en kleine Chineesjes

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

06 Juli 2007 | China, Beijing

En dan ons laatste bericht alweer van deze fantastische reis vanuit Beijing. De laatste keer zaten wij nog in Turpan, van waar wij doorgetreind zijn naar Dunhuang.
In Dunhuang heb je de bekende Magao-grotten. Hier zijn honderden grotten waarin Boeddhistische monniken Boeddha's hebben uitgehakt om te vereren. Deze Boeddhagrotten waren veel mooier en groter dan de vorige grotten in Turpan. De gouden Boeddhabeelden waren soms wel 30 meter hoog en echt prachtig om te zien! De hele grot was versierd met paradijzen, Boeddha-afbeeldingen en kleine beeldjes. Helaas mag je geen foto's maken van Boeddha's, dus we moeten het met onze toeristische ansichtkaarten en mooie herinneringen doen.
's Avonds zijn we naar de 140 meter hoge zandduinen van Dunhuang gegaan. Omdat we de hoge entreeprijzen en kamelentours wilden vermijden, zijn we omgelopen via het dorp. Hier zijn we illegaal door een hek gegaan om hier de zandduinen te beklimmen. Vanaf bovenop de duin had je mooi uitzicht op het zogeheten 'maanmeer'. Het woord zegt het al: Een meer in de vorm van een maan, midden tussen de zandduinen. Hier konden we niet lang van genieten, want een lokale boer kwam op ons afgerend met zijn semafoon en walke-talkie. Hij dreigde met de politie en wij moesten een boete betalen, wat op het bord zou staan. Helaas spreken wij geen Chinees en de cijfers 100 yuan / 200 yuan begrepen wij ook niet. De boer zou onze boete toch als mooie fooi in zjin zak gestopt hebben. En dom en naief dat wij waren, zijn wij rustig terug gelopen en met de bus weer naar ons hotel gegaan. Geen problemen, wel een avontuur rijker.

Na Dunhuang hebben we het eindpunt van de Chinese muur gezien, waar ook een fort gevestig zat. Leuk om te zien, maar zoals de Chinezen dit het liefste hebben, was ook hier omheen al een heel poppenkast gebouwd met kledingverhuur, fotograven, kamelenverhuur, boogschieten vanaf het fort op invallende stropoppen en parken er omheen. Hierna zijn we op de trein gestapt naar Xian.

Xian zijn wij eerder geweest en daarom hebben we dit keer de alternatieve route gedaan. Niet naar het beroemde Terracottaleger, maar naar de graven van verschillende andere keizers uit de Tang-dynastie. Deze waren zelfs nog mooier om te zien, omdat dit niet zo toeristisch was. Het was nog puur, kleinschalig en toch zulke mooie grote graven. Een graf kon je zelfs nog bezichtigen. Een originele ondergrondse gang bracht ons langs de verschillende relikwieen en duizenden kleine soldaatjes om het graf te beschermen naar het graf van de keizer. Amper toeristen en geen hekken, je kon overal bij. Heerlijk, lekker echt.
In Xian hebben we ook de Herbs and Medicine market bezocht, een markt met allemaal Chinese kruiden welke je op een alternatieve wijze zouden moeten genezen. Tal van kraampjes welke torretjes, kakkerlakken, droogbloemen, zeesterren, schildpaddenbuiken, slangen, duizendpoten en hertengewijen verkochten om thee van te trekken bij allerlei kwaaltjes. Ook zagen we een stel Chinezen op straat aan tafel zitten. Zij sneden ingewanden in kleine plakjes, waarschijnlijk ook een of ander geneesmiddel. Bij navraag bleken het hersenen te zijn van een of ander dier. Welk dier werd ons niet duidelijk, maar het was groter dan een konijn en kleiner dan een geit. Hier hebben wij niets van geproefd...

Na Xian zijn we verder getufd naar Beijing, waar we momenteel zitten. Gisteren hebben we de atoombunker bezocht, welke Mao had laten aanleggen in het geval dat Rusland een atoombom op China zou gooien. Leuk, maar of deze echt functioneel was, is volgens ons de vraag nog maar..
Na de atoombunker hebben we de lamatempel bezocht, mooi! Helaas wilde de verkoper niet genoeg zakken, anders stond er bij ons volgende week ook zo'n grote verschrikkelijk kitscherig Boeddhabeeld in de kamer.

Vandaag hebben we nog eens de Chinese Muur en de Ming graven bezocht. Vorige keer waren we in het rustige Mutinaye op de muur, maar omdat wij dit keer op eigen gelegenheid gingen, belandden wij in het toeristische Badaling. Hier was het net een WandelVierdaagse van duizenden Chinezen. Druk! Wij kozen de rustige kant van de muur en hebben een stuk over de muur gelopen. Helaas was het vandaag erg mistig, waardoor we geen mooi uitzicht hadden. Maar des te meer souvenirs in Badaling en we hebben weer een nieuw shirt van "I climbed the Great Wall". De vorige waren net versleten.
Ook hebben we vandaag een ander Minggraf bezocht dan de vorige keer. De mooiste van het stel met toegang tot de ondergrondse tombes.
Als laatste zijn we nog langs het nieuwe Olympisch Park gereden voor de Olympische Spelen van 2008. En we hebben de Marco Polo-brug belopen, de brug die Marco Polo zo uitgebreid omschrijft in zijn boek Il Millione. Maar of hij nou echt in China is geweest is ons nog steeds niet helemaal duidelijk...

Dan hebben we morgen nog onze laatste dag waarop wij naar de Chinese vlooienmarkt willen en nog even de hutongs in willen duiken in de oude wijk bij de Drum en Bell Tower.

Zondag zit ons avontuur er weer op en vliegen wij weer naar huis. Jammer, maar wij kijken terug op een fantastische reis waarvan wij enorm genoten hebben!

Groetjes en tot snel!

Lock en Janneke!

• 06 Juli 2007 - 15:46

Ice Thijs:

Tsjee wat gaat dat snel! Toevallig hadden Ellen en ik het er van de week over of jullie nou bijna terug kwamen of dat het nog even duurde. Ik had het dus fout. Het was in elk geval leuk om jullie op deze manier te volgen en goed om te zien dat jullie het zo naar je zin hebben. Nog veel plezier en tot binnenkort!

• 06 Juli 2007 - 16:53

Armand:

Zie je wel dat ik fanatiek ben Janneke? ;)

Maar wat Thijs zegt, erg leuk om de afgelopen tijd zo jullie avonturen in den vreemde te lezen.

Tot over 2 weken! (ga eerst even op vakantie om me alvast mentaal voor te bereiden op de stortvloed aan foto's :P)

• 07 Juli 2007 - 14:52

Mama (Els):

Tijd is een raar ding. Bij jullie is het al zondag? Jullie zijn dus al onderweg, wij moeten nog een nachtje slapen.
    Ik hoop dat jullie een voorspoedige reis hebben, tot gauw!