Het ziet zwart voor m'n ogen - Reisverslag uit Tabriz, Iran van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Het ziet zwart voor m'n ogen - Reisverslag uit Tabriz, Iran van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Het ziet zwart voor m'n ogen

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

21 Mei 2007 | Iran, Tabriz

Salaam!

Allereerst willen we iedereen bedanken voor de felicitaties aan Lock via deze site, e-mail en sms! En nee, een biertje hebben we niet kunnen drinken op 20 mei, dus dit hebben we op zaterdagavond maar gedaan.
Op 19 mei zaten we in het grensstadje Dogubayazit met onze laatste 15 Turkse Lira, wat overeenkomt met 8 euro. We hebben ons ontbijt van de 20e gecancelled en zelf een ontbijtje gekocht met wat afdingen. Ook na wat afdingen bij het avondeten, hadden we nog net genoeg geld over om 3 biertjes te kopen in Turkije, zodat we op de laatste avond dat Lock 30 was, nog een biertje konden drinken. Gelukkig moest alle alcohol op van alle medereizigers, dus de whiskey en raki kwamen nog uit de tas en zo is het nog een gezellige avond geworden.
Maar nu moeten we er toch aan geloven dat Lock alweer 31 is. Bij het ontbijt kreeg hij een grote taart van de reisleidster welke we over de Iraanse grens hebben moeten smokkelen. Gelukkig gingen de grenscontroles tegen alle verwachtingen in zeer soepeltjes. Binnen 2,5 uur waren we Turkije uit en Iran in zonder tassencontrole. Bij het eerstvolgende wegrestaurant ging de taart rond en iedereen had zijn lunch weer binnen.

En dan Iran... Waar iedereen ons zo voor waarschuwt, is in werkelijkheid een mooi land, prachtig landschap en eindelijk weer goede wegen.
In het begin was het even wennen, zo in een lange jurk, hoofddoek op en mannen niet aan mogen raken in het openbaar. Zelfs een mannelijke hand schudden, mocht niet voor Janneke. Maar eenmaal gewend zijn de Iraniërs hele vriendelijke mensen. We hebben even moeten aclimatiseren in de plaatselijke bioscoop waar een voorspelbare film in het Farsi werd gedraaid. We verstonden hier niets van, maar het soapachtige verhaal was voor ons makkelijk te volgen. Vanuit onze stoelen kon je op je gemak kijken naar het bioscoopscherm waarop Iran werd geschetst en de mannen en de vrouwen van dit land. Tegelijkertijd zagen we jonge stelletjes welke toch stiekem hand in hand zaten in de schemerige zaal wanneer de opzichter van de bioscoop niet keek.

Op straat zien we voornamelijk mannen gekleed in nette blouses met lange mouw en lange nette broeken. De vrouwen zijn meestal gedekt met een zwarte chador, een lange wijde lap stof over het hoofd en het lichaam heen. Maar toch zie je ook jonge moslima met wel allemaal een hoofddoek, maar met een lange jas met daaronder een spijkerbroek.
De vrouwen kijken Janneke aan, lachen verlegen, maar wanneer Janneke teruglacht, durven ze toch wel een paar zinnetjes in het Engels te praten. De mannen spreken alleen maar Lock aan, zij beginnen niet een gesprek met Janneke. Toen een man met Lock in de Blauwe moskee op de foto wilde, ging hij zelfs op zoek naar iemand die deze foto kon maken, terwijl Janneke naast hem stond. Toen wij zelf aanboden dat Janneke deze foto wel kon maken, gaf hij zijn camera en mocht Janneke toch een foto maken.
Verder hebben wij nog geen problemen ondervonden tussen de man/vrouwrelaties. Tegenwoordig mag je als niet-moslim ook ongetrouwd als stelletje samen op een kamer overnachten. Alleen in het openbaar mag je elkaar als stelletje niet aanraken enzo.

Na Tabriz gaan we richting het zuiden van Iran en we zullen steden als Isfahan, Qom, Shiraz, Yazd en Mashhad

Hotmail doet het toch gewoon, ook in Iran, dus als iemand die behoefte heeft, kan hier gewoon naartoe gemailed worden.

De foto's wilden we vanavond plaatsen, maar hier hebben de computers geen cd-rom of USB-aansluiting, dus kunnen we de foto's nog niet laten zien.
Ze komen er zo snel mogelijk aan!

Groetjes Lock en Janneke

• 22 Mei 2007 - 08:20

Ilse:

Gaaf zeg! Of je in een heel andere wereld bent!
    Zo zie je maar weer hoe snel mensen vooroordelen kunnen hebben.
    Het lijkt me echt een super ervaring! Alles tot nu toe eigenlijk. Ik ben veel te schijterig om zo'n reis te ondernemen maar als ik die verhalen zo lees word ik toch wel een beetje jaloers! Geniet ervan!!!!!
    Dikke kus!
    Ilse

• 22 Mei 2007 - 18:23

Lysette:

Heej Janneke en Lock,

wat onzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Heb jullie site via Bert gekregen.
    Ga er lekker van genieten dan gaan wij blokken voor onze tentamens!

Groet Lyset

• 23 Mei 2007 - 07:35

Marc & Ivonne:

Ha!

Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken!!! Geniet ervan, bofkonten!

Groetjes uit Limburg, ook leuk ;-)
    Marc en Ivonne

• 23 Mei 2007 - 09:32

André:

Hey Lock en Janneke. Leuk dat jullie je reis begonnen zijn!. Nu Thijs terug is heb ik dus iets anders om te volgen, hahahaha. Wat was het ook al weer? De zijderoute? Ik ga met smart lezen in ieder geval.

Groetjes, André K.

• 24 Mei 2007 - 08:52

Roland:

He Lock, hoe zat dat nou ook alweer onder die lange jurk....kom je niet teveel aan van al dat eten...de bedrijfskleding is gisteren binnengekomen en hoop dat de XL nog past als je terug bent. Nou veel plezier verders op jullie ondernemingstocht....

• 26 Mei 2007 - 11:54

JE####:

Dus 't is eigenlijk bar goed in de as van 't Kwaad. *hehehe* Zo te lezen houde jullie 't daar wel ff uit. Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's!

't Trouwfeest van Bart en Marjolein was bar! Super muziek en erg goed verzorgd.

Groetjes!

• 26 Mei 2007 - 18:54

Amaythijs:

amay. lock alsnog gefeli.
    ik denk zal eens op die site van jullie kijken en wat denk je ben ik een half uur aan het lezen.jullie zijn dus ook stempeltjes aan het sparen merk ik. goed bezig. ik ben jaloers. vooral op het idee dat jullie nu in iran zitten. kan je het vergelijken met syrie ( wat ik zelf een toppertje vond ) of is het net iets extremer? wel lekker eten i.i.g. of komen al die kebabs en humus al je strot uit. oppassen dat het niet in van die zwarte olie gebakken is.het viel me op dat jullie niet super enthousiast over damascus waren. ik vind het nogsteeds een van mijn favoriete hoofdsteden.maar goed het ligt ook vaak een beetje aan de stemming e.d. ik vond op mijn beurt palmyra weer wat minder.
    jullie hebben daar in arabie de ene na de andere belevenissen en dat is maar goed ook want in nederland beleef je nix. nederland is saai. klote weer, gister zo`n 28 graden. gorilla die een bezoekster op d`r bek wilde pakken piet zijn verjaardag wat uitliep tot 10 uur sochtends was geen bal aan en dat feessie bij mies in huis met de suburbs en hegbangen en daarna nog met het bootje naar huis was al helemaal een grote tijdsverspilling, dit weekend zal ongetwijfeld ook saai worden met itchy eyes, schuurfeest en pinkpop low budget, dus dat wordt maar computeren en berrichies schrijven enzo. maar in tegenstelling tot veel arabische landen kunnen we hier vrij biertjes, en dan vooral duveltjes kopen op elke straathoek, die je even een uurtje in het vriesvak legt, en daarna met een plopper in de hand lekker achter in de keel giet.
    dus eh, ik zou zeggen blijven jullie daarro maar lekker van alles genieten enzo.groeten uit het westland

• 27 Mei 2007 - 01:13

Marjoleintje:

Ha Jack & Lonneke!

Heel erg bedankt voor jullie kaartje! (of heeft mama Lock dat verzorgd?). Lockie, je moeder heeft heel lief foto's gemaakt van het bruidspaar bij het HG Hofje, dus die krijgen jullie te zien!
    Janneke met hoofddoek is misschien raar, maar Marjolein in een trouwjurk ook, haha!!
    Jullie hebben echt heel wat gemist, zeker met het feest, maar wij missen ook een heleboel van alle gave dingen die jullie op reis meemaken.
    In indonesie hebben ze ook internet, dus ik ga zeker proberen om jullie perikelen vanaf de huniemoen te volgen.
    Lockie, nog heel erg gefeliciteerd met je verjaardag!!! Beetje laat, maar ik was op de heugelijke dag deels nog aan het bijkomen van de vrijgezellendag/avond en deels al weer bezig met weddingplanning.
    Druk, druk, druk!
    Geniet van alles wat nog komen gaat!

Dikke kus

• 28 Mei 2007 - 13:34

Ice Thijs:

Hoi lui,

Zo te lezen genieten jullie nog met volle teugen. Mooi zo - maakte ik me ook niet zo'n zorgen om ;-) Dat Iran niet mooi zou zijn ging ik niet van uit, maar dat ze het er niet zo op westerlingen hebben wel. Maar ja, jullie hebben één groot voordeel: je bent geen Amerikaan! Lock nog gefeliciteerd met je verjaardag en tot horens/lezens,

Thijs

• 28 Mei 2007 - 15:53

Mama Els:

Ha kinders,

weer leuke ervaringen van jullie gelezen. Vooral dat afdingen moest ik om lachen. Dat kun je wel aan Janneke overlaten. Een zuinig meiske is het altijd al geweest :>)
    Hier is het na het mooie weer van de afgelopen weken omgeslagen. Prompt kou gevat en zit ik nu met een hele dikke bovenlip. Niet van de botox maar van de krenten. Afijn er zijn ergere dingen.
    Read you!

• 28 Mei 2007 - 18:43

Lock En Janneke:

Hoi luitjes!

Leuk om al jullie reacties weer te lezen. We zijn altijd wel benieuwd hoe het in Nederland gaat. Groot nieuws lazen wij al op AD.nl over de ontsnapte gorilla. En 16 graden, heerlijk koel vergeleken met de 44 graden hierzo. Echt festivalweer! We missen alleen nog een koud biertje!
    En we zagen dat het Turkse parlement met elkaar op de vuist was gegaan n.a.v. de uitslag over een eventueel nieuw regeringssysteem. Grappig, want toen wij in het Turkse Van waren, werd de stad nog bezocht door een bezoekje van de Turkse president Erdogan om dit nieuwe regeringssysteem door te krijgen. het was feest in de hele stad, maar het nieuwe systeem gaat (gelukkig) dus niet door.

Verder veel feestje gemist. Hoe was jullie feestje Joer?
    Hegbangen en terugvaren met het bootje klinkt ook erg goed!
    En het feest van Bart en Marjolein hebben we moeten missen, maar dit is onwijs gezellig geweest horen we van iedereen!
    Roland: onder die chador zit in ieder geval geen coltrui :)
    En ik denk dat ik hier maar een vestiging ga beginnen in het Midden-Oosten. Werk zat. Stuur jij de kleding door? En de pitotbuis?

Wij genieten nog even verder van de alcoholvrije biertjes, soms met citroen- of zelfs perzikensmaak. Nog even volhouden tot Oezbekistan waar de wodka goedkoper is dan een jus d' orange.

Tot de volgende keer!

Groetjes Lock en Janneke