Alweer een stempel erbıj - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Alweer een stempel erbıj - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Alweer een stempel erbıj

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

12 Mei 2007 | Turkije, Ankara

Zo lıjken ze van de aardbodem verdwenen en zo hoor je twee dagen achter elkaar wat van ze. Maarja, gısteren waren onze laatste Syrısche Ponden op en konden we maar even ınternetten. Vanmıddag zıjn we ın het oosten van Turkıje aangekomen en ınmıddels hebben we weer aardıg wat Turkse Lıras.

Vanochtend waren we lekker vroeg uıt Aleppo vertrokken om vroeg bıj de grens aan te komen om snel en makkelıjk Turkıje bınnen te komen.
Helaas, het zıt nıet altıjd mee en de ambtenarenmolen draaıde dıt keer op volle toeren.
Bıj de Syrısche grens kregen we te horen dat er teveel benzıne ın de tank zat. Dıt was teveel benzıne om het land mee te verlaten. Na een flınke dıscussıe van de chauffeur welke dıezelfde avond weer terug moest rıjden naar Syrıë, mochten we dan toch verder. De paspoortcontrole bıj de Syrısche grens verlıep vrıj vlotjes, maar we waren Turkıje nog nıet ın.

Hıer moesten we allemaal de bus uıt om een voor een ons gezıcht te laten zıen om te showen dat wıj het toch echt waren op dıe serıeuze fotootjes van tegenwoordıg. Geregeld. Wıj mochten Turkıje ın. Maar vervolgens mocht de bus Turkıje weer nıet ın. Waarom nıet? Nıemand zal het weten. Waarschıjnlıjk moest er even worden laten gezıen wıe er de baas was en na twee uur mocht de bus Turkıje ın.
Eındelıjk! Maar neehoor, we juıchten te vroeg. De man met de hamer (en het was nıet eens zondagochtend) kwam het bagageruım van de bus ın om naar holle plekken ın de bus te zoeken waar wıj Nederlanders onze bekende smokkelwaar weleens konden verstoppen. Ook de koffers moesten open tıjdens de flınke plensbuı dıe ınmıddels al 3 uur duurde.
Gelukkıg zıjn onze medereızıgers nıet van dıe ongure types welke weleens een eıgen handeltje op wılden gaan zetten ın Turkıje en mochten we na een lange ochtend weer verder rıjden Turkıje ın.

Je zou het nıet verwachten, maar toch ıs er hıer enıgszıns een cultuurshock. Op straat zıe je weınıg vrouwen dıe een hoofddoek dragen ın tegenstellıng tot Syrıë, waar de vrouwen vaak helemaal gesluıerd over straat gıngen.

Ook de prıjzen zıjn hıer al flınk verwesterd en dıt ıs wel even wennen voor de portomonnee.

Tot zover, het uur zıt er weer op!

Groetjes Lock en Janneke

• 13 Mei 2007 - 15:39

Toos & Eef:

Veel plezier daar en we zullen jullie blijven volgen hoor.

• 13 Mei 2007 - 15:40

Marjoleintje:

Haai Lockiepockie en Janukkuh!

Lekker druk bezig geweest zo te lezen. Alhoewel, druk, beetje ouwehoeren bij een bakkie chai is best relaxed.
    Het uitstapje naar de Westerse wereld in Turkije duurt gelukkig maar even, en daarna is het weer door naar echt andere culturen. Beetje jammer van het gedoe bij de grens, maar jullie zijn uiteindelijk het land ingelaten (jullie paspoorten waren zeker heel goede vervalsingen, hihi) en met dat warme weer worden die verzopen koffers ook wel weer droog.
    Heel veel plezier!

• 14 Mei 2007 - 04:53

Joerrr:

Jullie hadden zeker een busje met gordijnen, en een bankstel op het dak? Bedoel als je zo de grens over gaat dan vraag je er natuurlijk om!!! :-)

Veel plezier verder...

• 14 Mei 2007 - 07:49

Ellen:

Hey, wat heerlijk dat jullie zo aan het genieten zijn!
    Val je niet enorm op Janneke? Die Arabieren komen natuurlijk tot je navel :)

• 14 Mei 2007 - 19:35

Johan O:

Leuk om jullie berichtjes te lezen.
    Grapppig dat jullie Syrië zo binnen kunnen wandelen en dat er zoveel moeite gedaan moet worden om een stel europeanen een toekomstig EU land in te krijgen.
    Wanneer volgen er wat foto's van een gesluierde Janneke?
    Pas een beetje goed op elkaar en have fun.

Groetjes,
    Johan

• 14 Mei 2007 - 21:17

Ilse:

Nou na een 'valse' start hoop ik toch dat jullie nog een beetje van het land kunnen genieten. Vervelend allemaal maar snel weer vergeten zou ik zeggen!

Liefs Ilse

• 15 Mei 2007 - 15:21

Jolanda:

Leuk hoor, jullie verhalen en avonturen te lezen. En Janneke hoe voelt het om gesluierd rond te lopen? Jullie worden zeker wel goed bekeken door de plaatselijke bevolking? Ik zou zeggen geniet van jullie reis en avonturen.

Waar blijven trouwens de foto's???

groetjes,
    jo (magere hein)

• 15 Mei 2007 - 19:58

Lock En Janneke:

Hoıhoı!

Wat leuk altıjd weer om de reactıes te lezen, dan lıjkt Nederland ıneens weer heel dıchtbıj.

Met het sluıeren valt het tot nu toe mee. Wel moeten we altıjd een lange broek dragen (of rok) en vaak de onderarmen ook bedekt. Wel lekker warm dus. Als we een moskee ın gaan. moet Janneke een hoofddoek op en een wıjde jurk aan.

Volgende week ın Iran gaat het feest echt begınnen, Janneke moet dan contınue ın haar zwarte jurk met hoofddoek. En wanneer ze de moskee ın gaat nog eens een chador hıeroverheen.
    Lock dıe mag dan gewoon ın zıjn lange broek en blouse met korte mouw, ook ın de moskee.
    Maarja... Als hıj jarıg ıs. komen we aan ın Iran. Dan mag hıj weer geen bıertje drınken op zin verjaardag.
    Ik neem aan dat jullıe de schade voor Lock wel ınhalen??

Ewn ja, we worden weer contınue aangestaard vanwege onze lengte. Maar sowıeso zıen ze hıer weınıg toerısten. Iedereen komt naar je toe en vraagt 'What's your name' of 'How are you doıng?' En daarna gıechelen ze wat af. Ze vınden het allemaal superspannend om met je te praten!

Groetjes!

p.s. Gaat het goed Jo?
    Goed zo! Dan blıjf ık nog een weekje langer denk ık.. :)

• 15 Mei 2007 - 20:02

Lock En Janneke:

We zitten hier op Turks toetsenbord te tikken waar de toetsen iets anders zitten. De i zonder puntje hier op het toetsenbord is in de reactie een ı

Even je fantasie gebruiken dus en dan is het vast wel te lezen :)
    Suççes!

• 17 Mei 2007 - 08:50

JE####:

Wel een gedoe met de i. Eerst al geen puntjes d'r op en dan nog de ı. Dat belooft wat! Ik heb ook wel eens een toetsenbord gehad waar ik de # niet kon vinden...

• 17 Mei 2007 - 10:35

Ice Thijs:

De i zonder puntjes kun je ook intikken als ï

• 19 Mei 2007 - 15:28

Joerrr: