(Onderwater) Avonturen in de avonduren! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu (Onderwater) Avonturen in de avonduren! - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

(Onderwater) Avonturen in de avonduren!

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

26 September 2011 | Sri Lanka, Trincomalee

Zaterdagochtend om 4:15 uur gaat de wekker. We zitten in een shabby hotelletje in het centrum van de hoofdstad van Colombo. Toen ik hier gisteren de kamercheck deed (wat wil je voor een kamer van 13 euro per nacht?) vraagt de kruier "Good for bumping?"
Afijn, om 4:15 rollen we ons bed uit. Naast me ligt een kakkerlak op z'n rug. Getver, dat voelde ik vannacht dus over m'n mond lopen. Blij dat ik wakker was, want als ik had geslapen, had ie vast naar binnen gekropen...
Als we de badkamer instappen, vinden we z'n grote broer van 7 cm lang. Die wordt gezellig meegedoopt in de wc-pot. Heel leuk hoor, die Boeddhistische gedachte... Maar ondertussen blijft alles in leven en stikken wij van het ongedierte! Mr musquito heeft hier een geweldig leven!
4:15 dus, zelfs de muezzin heeft nog niet vanaf zijn minaret gezongen.
We nemen vandaag de 1e trein vanaf Colombo naar Trincomalee en zijn om 5 uur op het station.
Het is 8 uur treinen van de west- naar de oostkust, en precies 8 uur later stappen we aan de andere kant van het eiland uit de trein. Na nog een TukTuk zitten we 10 minuten later met een biertje aan het strand. Goed toeven hier!
We zitten in een typisch backpackershotelletje in Trincomalee. Lekker relaxed sfeertje en allemaal jongelui. Toch is Sri Lanka geen typisch backpackersland: De toeristen reizen of in groepen, of verblijven in resorts, of reizen als stelletje. En de stelletjes vieren knus met z'n tweeen vakantie en zijn erg op zichzelf. Nu zijn wij natuurlijk ook wel een heel romantisch stelletje, maar een beetje geouwehoer op z'n tijd, is ook wel gezellig :)

's Middags nemen we een lekkere duik in de Bengaalse Zee. We proberen wat te snorkelen, maar hier aan het strand is de bodem te zanderig door de golven. Janneke denkt een enorme vis van 1 meter te zien, maar dat kan ook komen door de haaienverhalen die Lock net 2 minuten daarvoor liep te vertellen.

De volgende dag pakken we het grootster aan. We hebben een duikje georganiseerd bij 'Pigeon Island'. Met een bootje varen we de zee op en als we bij het koraal aangekomen zijn, duiken we het water in. Toch handig dat we onze duikdiploma's hebben!
We maken 2 duiken en zien onder water heel veel koraal en daardoor ook heel veel exotische vissen! We zien een pijlstaartrog, maanvissen, een murene die stilletjes zijn holletje uit komt en nog wat oranje, gele en blauwe vissen. Op de bodem zien we zeeslakken en zeekomkommers. Mooi allemaal en geweldig om te zien en mee te maken!
's Middags zijn we weer op het vasteland en gaan nog even het oud Hollandse Fort van Trincomalee bezoeken. Het fort zelf wort nog steeds gebruikt als legerbasis van het Srilankaanse leger, dus er is voor ons niet zoveel van het fort te zien als in Galle.
Maar binnenin het fort is een Hindoetempel gevestigd, waar precies een ceremonie gaande is als wij er aan komen. We horen gezang en belletjes en speciaal voor deze ceremonie ook getrommel en getrompetter, wat het geheel een beetje jazzy doet klinken.
In de tempel staat een beeld van een koe, welke door de sadhus (monnik) wordt gereinigd en ingesmeerd met kokosnoot en afgespoeld met water, terwijl een andere sadhus een kaars aanreikt en wierook brandt. In de tempel staan zo'n 60 Hindoestanen welke net een bindi hebben gekregen (ronde stip op het voorhoofd welke bescherming moet bieden).
Een indrukwekkend geheel allemaal, blij dat we dit mochten meemaken. "Ons vakantiegevoel" komt nu goed los!

's Avonds nog een biertje op het strand om de dag af te sluiten, maar de dag krijgt nog een staartje!
Als we bij ons kamertje aan zee komen, is onze zwemkleding verdwenen! Met een zaklamp gaan we op onderzoek uit en Locks zwembroek vinden we achter het huisje terug, maar de bikini van Janneke blijft spoorloos!
Als een mannetje van het hotel vraagt wat er aan de hand is, vertel ik hem over het mysterie. Dan horen we dat die middag de dorpsgek gesignaleerd is bij de huisjes. Personeel zag dat hij de Speedo van de buurmans (50+) waslijn had geplukt. Blijkbaar heeft hij een vreemde aantrekkingskracht tot vreemde kledij, welke niet gangbaar is in het kuise Sri Lanka, omdat hij Locks zwemshort niet heeft meegenomen.
Bij deze wil ik dan ook even een oproepje doen aan iedereen:
Zien jullie een man in bikini rondhuppelen... geef aub even een seintje!

• 26 September 2011 - 18:03

Mascha:

Klinkt allemaal erg fijn! En dan nu op zoek naar een nieuwe boerkini ?????

Enjoy!
    xx

• 27 September 2011 - 15:26

Buur Does:

Allemaal erg gaaf om te lezen. is het nog mogelijk om een paar foto''s van jullie vervoer (trein ) te maken. Lijkt mij erg interessant. Nog heel veel plezier.

• 27 September 2011 - 18:28

Ien En John:

Hallo reizigers... Lekker aan het genieten. Gezellig he, al die insekten jullie zijn nooit alleen.
    Janneke hoeveel wedstrijden ben jij nog weg.... we reden het niet zonder jouw....help. Vrijdag werd het 4-4 na een 1-4 voorsprong beetje jammer. De derde helft was bij Petra thuis, alvast voor haar verjaardag. De wedstrijd van maandag begon moeizaam, maar er werd later goed gespeeld. Judith had een druk bezoek aan de wc en zij moest daarom toch de wedsrtijd staken. Met 1 wissel en een jonge tegenstander werd het een zware wedstrijd voor de meiden en daarnaast was Petra wel weer een jaartje ouder geworden... helaas de wedstrijd verloren we net aan met 3-4. Maar er zat zeker een gelijk spel in maar de scheids floot de wedstrijd 3 min. te vroeg af. Dus we MISSEN je. Maar geniet lekker daaro. Groetjes, je Koots

• 28 September 2011 - 14:02

Roland:

Ha vakantiegangers, de walvishaai al gesignaleerd. Zie dat jullie het erg naar jullie zin hebben, is er al een "huwelijksaanzoek".... Geniet er maar van, vakantie is zo om. Mijn duikvakantie op Malta was echt geweldig, veel gedoken en ook nog cultuur gesnoven. Groetjes.

• 29 September 2011 - 08:15

Lock & Janneke:

@ Mascha + Thijs: De boerkini nog niet gevonden, ziet er wel sexy uit trouwens! Tot die tijd kan ik vooruit met m'n peur!

@ Does: Treinfoto's zijn net geplaatst! 1tje op deze site, maar we hebben er ook nog wel een paar van oude roestige locomotieven! Komt goed!
    Ook nog interesse in bussen? De barrels hier zien er mooi en kleurrijk uit! Ze scheuren wel hard, dus foto's maken valt nog niet mee :)

@ de KOOTS: Leuk! Zo ben ik weer op de hoogte! Jammer van de punten, maar ze klinken als spannende potjes! Ga jij volgende keer keepen??

@ Roland: Klinkt goed! Hebben jullie ook nog foto's gemaakt? Die komen we ook nog wel kijken!
    Malta moet erg mooi zijn!