Trains & Plains - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Trains & Plains - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Trains & Plains

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

10 Oktober 2011 | Sri Lanka, Ella

Even wat variatie in het programma, dit keer geen tempeltjes, maar wel weer treinreizen. We verlaten de grote stad Kandy en nemen trein naar het bergdorpje Ella. In 7,5 uur rijden we een afstand van hemelsbreed 80 kilometer door de bergen. We rijden door bossen, langs rijstvelden en komen uiteindelijk terecht in de theevelden, waar vrouwtjes de theeblaadjes plukken voor de bekende Ceylonthee. We rijden langs 40 stationnetjes en door 39 tunnels in de bergen. Wat een mooi uitzicht!

Aan het eind van de middag komen we aan in Ella, waar we een leuk guesthouse vinden. We kunnen hier wel dineren, maar dan moet het vrouwtje eerst even boodschappen doen, dus wijst ze ons een ander restaurantje om de hoek.
Hier worden we verrast met heerlijke curry's, alleen bier is overal moeilijk te verkrijgen i.v.m. de drankvergunning die nogal duur is. Gelukkig is de kok hier even creatief als dat hij kookt, want even later verschijnen er toch een oubollig theekannetje en twee kopjes op tafel en kunnen we alsnog stiekem een biertje drinken :)

De volgende dag trekken we er op uit. We lopen via het spoor naar het eerstvolgende dorpje. Halverwege komt de trein naar Colombo eraan en springen we snel in de bosjes. Na de spoorbrug kunnen we de berg op klimmen. We maken een wandeling van 4 uur naar de bekende Ella Rock en hebben een fantastisch uitzicht over de omgeving.
Hier moest de beruchte boerkini-scene plaats gaan vinden, want aan de andere kant van Ella Rock zijn mooie watervallen en bergmeertjes. Deze zijn wel goed verstopt, want je moet een local vragen waar ze zijn; zelf zoeken is geen optie, want als je het verkeerde paadje neemt, kun je weleens heel snel beneden zijn.
Helaas, geen locals gevonden boven op de berg, dus geen watervallen!

De volgende dag doen we weer sportief: We bezoeken een National Park, wat vooral bekend staat om z'n mooie natuur. Hier maken we een wandeling van 4 uur over de hoogvlakte van Horton Plains op zo'n 2200 meter hoogte. We lopen door de bossen, over de velden van de open hoogvlakte en langs een afgezette waterval (dus geen boerkinidip!).
We lopen langs World's End: Een enorme rots aan een afgrond van 800 meter, recht naar beneden. Hier genieten we van onze lunch, terwijl we denken aan het verhaal van de toerist die hier 3 weken geleden iets te ver voorover leunde en de rots zijn naam eer aan deed...

• 10 Oktober 2011 - 16:00

Els:

Wat is een boerkini? Is het wat ik denk dat het is?

• 11 Oktober 2011 - 13:31

Ien:

Hoi hoi...
    Laat maandag maar je boerkini zien na de wedstrijd ...Spannend.... een boerkinidip onder de douche. Vergeet geen geld mee te nemen want Renaat komt na af loop van haar wedstrijd even langs om haar vergoeding op te halen, 2 biertjes per wedstrijd ze heeft er 3 gespeeld dus reken maar uit... ik zou maar wat rustiger aan doen de laatste dagen....
    Heb jij de trekker soms meegenomen op vakantie....!!!! Tot maandag

• 15 Oktober 2011 - 11:34

Janneke:

@ ELs Hehe, je mag 'm wel een keertje lenen!

@ Ien Hee wat goed dat ze zo vaak in wilde vallen! Renaat heeft de biertjes dubbel en dwars verdiend!
    Heb net m'n laatste geld uitgegeven aan souveniertjes, maar maandag tellen m'n euro's weer, komt goed :)
    Tot maandag!!!