De tempels zijn prachtig en de olifanten machtig! - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu De tempels zijn prachtig en de olifanten machtig! - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

De tempels zijn prachtig en de olifanten machtig!

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

28 September 2011 | Sri Lanka, Habarana

Als het goed is, komen er straks wat fotootjes op de site erbij. Dit is eerder nog niet gelukt. De computer doet nog een beetje moeilijk, maar we hebben nu goede hoop! Kijk dus straks even terug bij de vorige verhaaltjes voor deze foto's!
Ondertussen hebben we genoeg tijd voor een verhaaltje :)

We zijn alweer een stuk doorgereden, naar de Culturele Driehoek van Sri Lanka. Hier zijn genoeg toeristische dingen te doen, dus we hebben het lekker druk!

Genoeg tempeltjes hier! Gisteren hebben we Polonaruwa bezocht. Rond 1100 tot 1600 na Chr. was dit de hoofdstad van het land. Verschillende koningen hebben hier grote tempels en paleizen gebouwd. Hiervan hebben we er zo'n 12 bezocht. In de ruinetempels zie je nog Boeddhabeelden en fresco's, terwijl er van andere tempels slechts ruines over zijn. Tussen de tempels lopen aapjes rond, die lekkernijen uit de tassen van toeristen willen jatten. Of ze pikkenfruit van de locals. Veel tempels zijn namelijk nog steeds in gebruik. De Srilankezen kopen fruit en offeren dit bij de Boeddhabeelden. Als je niet oplet, gaat er een aap mee vandoor!
We lopen hier het tempelcomplex rond, terwijl het 40 graden is, maar zo mooi! Maar een belangrijke regel voor de tempels is, dat je je schoenen buiten uit moet trekken, aangezien de ruine nog steeds een tempel is. Je kunt je voorstellen dat het zand en de tempelstenen hier enorm heet is! Het tempeldak is natuurlijk allang verdwenen en zo kunnen het zand en de stenen wel 60 graden worden! Aiaiai! Volgende keer toch maar sokken in de slippers, ook leuk! :)
Aan het eind van de middag gaan we weer terug naar ons hotel in Habarana. Op de heenweg kregen we een lift, terug gaan we met de bus. We reizen de hele tijd al met openbaar vervoer, de trein, de minibus en de openbare bus. Vandaag is het druk en alle 40 zitplaatsen zijn bezet, dus we staan met nog 40 anderen op een bezweet kluitje :) Aan de andere kant betalen we dan ook maar 50 cent voor een kaartje om 45 km te rijden.

De volgende dag gaan we naar Dambulla, weer tempeltjes met heel veel Boeddha's erin, maar dit keer uitgehakt uit een grote rots.
Een enorme rots waarin 5 ruimtes zijn uitgehakt en uit dezelfde massieve rots, zijn honderden Boeddha's uitgehakt. Sommige Boeddha's liggen, klaar om naar het Nirvana te gaan en anderen zitten in verschillende houdingen.
De muren en plafonds van de grot zitten vol muurschilderinen (fresco's), mooi hoor!
Ook hier moeten de slippertjes uit, maar gelukkig schijnt de zon niet in de grot, dus dit keer geen verbrande voetjes!

In de buurt van Habarana is een park, een van de weinige parken waar rond deze tijd van het jaar nog water in de meren zit. In dit gebied van Sri Lanka is het namelijk het droge seizoen en hebben we nog geen regen gezien.
Sri Lanka telt zo'n 6000 wilde olifanten, waarvan een groot gedeelte met de droogte naar dit park trekken. Langs de weg tussen Habarana en Polonaruwa zagen we al verkeersbordjes met "Pas op voor overstekende olifanten" en " Pas op voor krokodillen". Het schijnt dat ze hier veel op de openbare weg gesignaleerd worden, maar niet vandaag.
Daarom nemen een jeep om het park te bezoeken. Als we net in het park zijn, zien we een kameleon, aapjes, leuke vogeltjes en een adelaar. Dan komt er ineens een olifant voorbij op 15 meter afstand. Hij loopt door de bosjes in en als wij langsrijden staan wij op 7 meter oog in oog met een olifant. Het is dan ook niet de bedoeling dat je de jeep verlaat :)
Als we doorrijden, zien we nog meer olifanten welke op weg zijn naar het meer. Machtig mooi om die beesten zo rustig voorbij te zien lopen: Pa, ma en soms een kleine uk van amper 2 maanden er achter aan rennend!
Bij het meer verzamelen alle olifanten zich en zien we zo'n 5 kuddes olifanten. In totaal zijn er zo'n 80 olifanten bij het meer om zich te drinken (tot wel 120 liter!) en te wassen. Olifanten begroeten elkaar met de slurf, omdat ze elkaar lang niet hebben gezien en sommigen hangen de macho uit en vechten met de voorpoten of hoofden tegen elkaar met een ander mannetje. Prachtig hoor!

En daarmee blies een grote olifant met een grote snuit, zo dit reisverhaaltje uit!

• 28 September 2011 - 15:42

Peter En Gerda:

Hoi Kinders

Wij genieten van jullie verhalen .
    En pas op voor de krokodillen hoor.
    Leuk zoveel wilde olifanten te zien.

Wat een leuke foto`s dus blijf er maar veel maken
    zodat wij straks ook mee kunnen genieten

Liefs Pa en Ma

• 28 September 2011 - 15:54

Lock & Janneke:

Foto's plaatsen is dus gelukt!
    Op de vorige pagina's staan ook nog wat reacties op jullie reacties :)

@ Ma: Het is hier droogseizoen, dus geen krokodillen op het moment! Dat scheelt weer!

• 28 September 2011 - 16:42

JE####:

Ferry en ik gaan zo even wat Olifanten aan de Lange Wateringkade verjagen met een heerlijk fikkie. Hier is het prachtig weer, graad of 20 tot 25. Leuk om ook even wat foto's te zien!!

Veel plezier en proost!

• 28 September 2011 - 17:36

Roland:

Mooi overhemd Lock. Ook een mooi land om een keer te bezoeken. Eerst maar even hard werken.... Alweer veel plezier. Heb je wel eens zonder loodbelt gedoken? Gr.

• 28 September 2011 - 18:26

Edwin:

wauw.. geweldig en leuk om die foto's te zien.. vooral die groep olifanten, moet heel indrukwekkend geweest zijn! Ben jaloers!!!!! kus Edwin

• 29 September 2011 - 09:24

Amaythijs:

wauw. super foto`s. vooral die van die tempel in een grot. zal er terplekke wel helemaal gaaf uitzien. en ondertussen hebben jullie al aardig wat wildlife gezien. denk meer als jullie vorige trip in ethiopie. gaan jullie voor the big five? haha. informeer of je ergens een trip kan doen, bovenop een olifant. is een leuke aanrader. veel plezier.

• 29 September 2011 - 13:36

Esther:

oe mooi hoor!

• 29 September 2011 - 21:29

Ilse:

Hoi hoi!
    Hier dan eindelijk een berichtje van mij. Ik heb wel steeds jullie verhalen gelezen maar kon niet reageren. Nu lukt het maar de verbinding is slecht. Ik lig met griep op bed : ( Vandaag ging het gelukkig al wat beter. Ik vind het erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Geniet van jullie vakantie en wat die olifanten betreft... BEDENK GOED WAT JE MET JE LAATSTE ROLO DOET!!!
    Dikke kus!