Kruiden in het zuiden - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Kruiden in het zuiden - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Kruiden in het zuiden

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

23 September 2011 | Sri Lanka, Galle

We zijn alweer een week aan de gang, waarin we aardig wat kilometertjes hebben gemaakt, maar toch ook gerelaxed hebben.
Vanaf Negombo zijn we eerst naar het zuiden getrokken om aan de kust wat te relaxen. We reizen via Bentota en Hikaduwa naar Galle, in het zuiden van Sri Lanka. De meeste stadjes liggen aan de kilometerslange kust van het eiland. We reizen met de lokale bus en trein met continue uitzicht op zee.
Eigenlijk willen we wat snorkelen of duiken in deze kustplaatsjes en reizen af naar de duikplekken van het land. Maar alles blijkt gesloten te zijn, omdat het seizoen nog niet is begonnen aan de westkust. Door het regenseizoen Yala is de zee te wild en de stroming te sterk om te kunnen snorkelen of duiken. We hebben wel lekker gezwommen in de woeste golven en een beetje tempeltjes bezocht.

Tijdens onze treindag van Negombo naar Alutgama springen we in Kalutara even uit de trein om de Ganga Tillaka Vihara te bekijken. De mensen in Sri Lanka zijn supervriendelijk. Dat blijkt maar weer als we onze backpacks op het station mogen stallen bij de goederendepot.
De Ganga Tillaka Vihara is bekend omdat het een van de grootste Dagoba's (ookwel Stupa of Pagode) heeft. . Dit zijn de koepelvormige torentjes waarin de relikwieen van Boeddha te vinden zijn). Natuurlijk staan er ook tientallen Boeddhabeelden, mensen die fruit en bloemen offeren voor hun dierbaren en wierook branden.
's Middags reizen we met de trein door naar Bentota, een klein toeristisch stadje aan zee, waar we in een heerlijk guesthouse verblijven, met grote achtertuin en daarachter de zee. In de tuin zitten honderden eekhoorntjes en terwijl we een sapje drinken in de achtertuin, komt er een enorme hagedis van 1,5 meter lang langslopen! Volgens mij is het een varaan, zo groot is ie! Maar volgens het omaatje van het Guesthouse, is het een grote soort hagedis. Jaja...

De volgende dag willen we doorreizen naar Hikaduwa, maar omdat er werkzaamheden aan het spoor zijn, rijdt de trein niet verder dan Bentota. De bussen zitten hierdoor overvol en zo gebeurt het dat we die dag 35 km afleggen in een TukTuk! Onderweg lassen we even een pauze in bij een stalletje langs de weg waar ze kokosnoten verkopen. Lekker!
De kokosnoten plukken ze hier al vroeg, als ze nog oranje zijn. Met een groot hakmes wordt het bovenkantje van de kokosnoot afgeslagen, waarna je het kokossap op kunt drinken. Daarna wordt de vrucht in tweeen gehakt, zodat je het vruchtvlees van kokos er nog uit kunt lepepelen. Klinkt goed he!

's Avonds slapen we in Hikaduwa, vanwaar we een uitstapje maken naar Galle. Galle is een leuk stadje, omdat het heel koloniaal gebouwd is. In de tijd van de VOC-vaarders, was dit stadje eerst in handen van de Portugezen en daarna overgenomen door de Nederlanders. Bekend is de vesting, welke nog bijna authentiek is, net zoals de bastions, pakhuizen in de stad en de kerken. We bezoeken de "Nederlandse Hervormde Kerk" en zien in de vloer allemaal grafstenen van de Nederlandse VOC-vaarders. Janneke ziet nog familie liggen; Willem Valk is vereeuwigd in de vloer van Galle.

Hikaduwa staat bekend als Hippiesparadise. Het is een leuk dorpje, maar wederom laagseizoen en tal van gesloten duikclubs. Daarom wagen we ons hier maar aan een Ayurvedische massage, iets typisch Srilankaans.
We worden ingesmeerd met een prutje van olie en kruiden en het volgende uur worden we flink onder handen genomen. De massage is lekker, het prutje wat we 2 dagen later nog steeds ruiken is minder lekker!

Omdat het 'regenseizoen' aan de westkust is, willen we door reizen naar de oostkust. Het weer is prima, 3x per week valt er een regenbui, welke alleen maar verfrissend werkt. Maar het is jammer dat we behalve zwemmen, weinig kunnen doen aan de gezellige westkust.
Nu op naar Trincomalee aan de oostkust en wie weet gaan we op het einde van onze reis nog even terug naar de toeristische westkust om te relaxen!

• 23 September 2011 - 13:14

Esther:

Kunnen jullie niet leren surfen of bodyboarden ipv duiken in die golven dan? Klinkt goed verder! En lekker rustig toch zo zonder teveel toeristen? :)
    Groetjes!

• 23 September 2011 - 13:16

Armand:

Klinkt weer goed heer en dame (of dame en heer).
    Begint het seizoen nog wel in de periode dat jullie daar zijn? Veel plezier nog in ieder geval!

• 23 September 2011 - 13:22

Lock & Janneke :

Of het seizoen nog op tijd gaat beginnen, moeten we even afwachten! Het regenseizoen loopt tot september, dus even kijken wat het weer doet!
    Hopen op nog een paar daagjes strand als afsluiter, zou wel lekker zijn!

• 23 September 2011 - 15:05

Peter En Gerda:

Wat jammer dat julie niet kunnen duiken daar.
    Misschien later nog ,jullie hadden je er zo op voor bereid.
    Hier gaat alles goed zelfs een paar dagen mooi weer 20 graden.

Lieve groetjes Gerda en Peter

• 24 September 2011 - 10:08

JE####:

Ook zonder duiken, vermaken jullie je best daar, zo te lezen. Zo'n massage is niet verkeerd. Ik zou d'r ook wel één kunnen gebruiken. Beetje pijn in m'n rug, maar dat kan ook komen door de zeskamp (afdelingsuitje) van Lex Thoen. Dat was vrij intensief.

We hebben jullie kennis gemist tijdens de popquiz in 3 gister. Uiteindelijk ergens als 5e van de 10 geëindigd.

Veel plezier!

• 25 September 2011 - 06:14

Timo:

Verhalen zijn wederom mooi, de geuren kunnen wij niet ruiken maar misschien lukt het binnenkort wat foto's te plaatsen? ;)

• 28 September 2011 - 15:56

Lock @ Janneke: