Kamelenmarkt en rijstebrei - Reisverslag uit Tashkent, Oezbekistan van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Kamelenmarkt en rijstebrei - Reisverslag uit Tashkent, Oezbekistan van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Kamelenmarkt en rijstebrei

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

16 Juni 2007 | Oezbekistan, Tashkent

Hoi!

Ondertussen alweer in Oezbekistan aanbeland, het volgende land in Centraal Azie.

We hebben in totaal vier dagen in Turkmenistan doorgebracht. Maar kort helaas, want ondanks (of juist door) alle politieke tegenstrijdigheden, was het toch een heel fascinerend land met mooie en vriendelijke mensen, maar een land waar je ook tegelijkertijd continue in de gaten werd gehouden. Wanneer wij in een internetcafe wilden internetten, moesten wij ons paspoortnummer doorgeven. De Turkmenen zelf mochten hier namelijk niet internetten. Waarschijnlijk omdat je via internet zoveel informatie op kunt doen, meer dan goed voor de bevolking is, zal de politiek denken. Deze wil alle touwtjes van het land en zijn bevolking in handen houden.
Maar tegelijkertijd hebben we ook kleine dorpjes doorkruist, welke niets weg hadden van enorme nieuwbouwsteden als Ashgabat. Hier zag je nog de armoede, welke het land eigenlijk niet wilde laten zien. "Turkmenistan is een prachtig land", dat wordt de toerist wijs gemaakt. Het is net of je continue over de filmset loopt. De buitenkant ziet er mooi uit, maar achter de schermen...
Maar Turkmenistan heeft ook mooie kanten. Zo zijn we naar de zondagsmarkt in Ashgabat geweest, waar echt alles verkocht werd. Naast de gebruikelijke fruit, groente en huishoudelijke artikelen, was hier ook een afdeling tapijten en een afdeling vee.
Hier zagen we Turkmenen hun vee kopen en verkopen. Duizenden geiten en schapen, paarden, ezels, koeien, kippen, eenden en kamelen. En nadat er een goede prijs was afgesproken, moest het vee natuurlijk ook ingeladen worden in de truck. De schapen en koeien konden met een beetje geduw zelf wel in de truck stappen, maar de kamelen zijn minder gewillig. Deze worden met een hijskraan opgetakeld en door de lucht in de truck geladen, met het nodige geloei daarbij. Dit temidden van de woestijn met af en toe een wervelwindje, maakt het geheel toch wel een aparte ervaring. Helaas hebben wij niet voldoende plek in onze backpack dus onze souvenir van die dag bestond alleen uit wat bestek wat wij de rest van de reis nog kunnen gebruiken.

In Turkmenistan zijn we ook in de oude stad Merv geweest, vroeger een belangrijke stad aan de Zijderoute. In deze grote stad kwamen alle karavanen aan om hun spullen te verkopen en eten en drinken in te slaan. Hier leefden vroeger een miljoen mensen, welke allemaal over de kling zijn gejaagd door de Mongolen onder leiding van Djengis Khan. Daarna is de stad vervallen geraakt en nu is het niet veel meer dan een ruine.

Daarna vervolgden wij onze reis naar Oezbekistan. Hier hebben wij weer enkele oude Zijderoutesteden bezocht, Boechara en Samarkand.
In Boechara staat het vol met moskeeen, madrassa's, bazars en minaretten. Deze hebben wij onze reis al heel vaak gezien, maar in Boechara zijn ze toch wel erg mooi!
Hier hebben we lekker langsgeslenterd en afgekoeld met een biertje. In Boechara was het stikheet, 46 graden!

Samarkand is bekend om het grote Registanplein. Men zegt dat dit het mooiste plein van de wereld is. Dat zou best wel eens kunnen, maar om dit te bevestigen willen we eerst wel eens alle andere pleinen van de wereld zien :)
Samarkand staat ook bekend om het mausoleum van Timoer Lenk (Timoer de Lamme). Deze Mongoolse veroveraar is geboren in Shachrisabz, waar we ook zijn geweest. In Oezbekistan wordt hij vereerd als nieuwe held / statussymbool, sinds de onafhandelijkheid van Rusland. In Boechara, Samarkand en Tashkent hebben we dan ook al grote beelden in het park gezien van deze Timoer Lenk. Wel leuk om deze beelden en pracht en praal bij het graf te zien, van iemand waar je in de geschiedenisboeken over gelezen hebt. Vooral omdat hij eigenlijk alleen maar gemoord heeft en steden vernietigd heeft.

Vandaag zijn we aanbeland in Tashkent. Dit is een vrij nieuwe stad, met weinig interessante geschiedenis. Hier hebben we het standbeeld van Timoer Lenk bezichtigd. Daarna hebben we nog even bij de lokale MacDonalds gegeten, komende dagen zullen we namelijk op rijst moeten leven in Kirgizstan.
Na de Mac zijn hebben we een cultureel hoogstandje gehad in de Oezbeekse opera. Leuk om te zien, maar wat een slecht verhaal, echt niets van te volgen!

Morgenochtend vertrekken we naar Kirgizstan, door de Ferganavallei. Hier zitten we de eerste avond nog in een oud aftands hotel in Osh. Daarna wordt het afzien en trekken we in vijf dagen met een truck Kirgizstan door. Onderweg zijn geen dorpjes of steden, dus kamperen we in tentjes op de steppe van Kirgizstan. Er gaat wat keukengerei mee om op een vuurtje te kunnen koken, maar daar houdt het bij op. Douchen zal moeten gebeuren in een meertje van smeltwater (koud!) en de kleine en grote behoefte achter een bosje.
Heerlijk vakantie! Wacken is er niets bij!
In Kirgizstan zullen we dus ook niet kunnen internetten en geen idee of we bereik hebben met onze mobiele telefoon.

Tot in China!

Mam: Bedankt voor je mooie gedicht, wat een mooi kado! Erg leuk om te lezen!

Mam, pap, Wilfred, Gerda, Peter en Jeroen: Bedankt voor de felicitaties, we zullen morgenavond de lokale kroeg opzoeken!

Iedereen: We hebben weer foto's op de site gezet bij de berichten uit Iran. Eindelijk de foto's van een gesluierde Janneke. Even terugzoeken bij de vorige berichten en je vind ze.

Groetjes Lock en Janneke

• 16 Juni 2007 - 16:25

Armand:

hehe, Janneke is bijna onherkenbaar op die foto met andere gesluierde dames.

Tof om te lezen allemaal, succes en veel plezier in Kirgizistan!

• 16 Juni 2007 - 16:25

Chelsea En Jack:

Lieve Tante Janneke

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.

Kusje Jack en Chelsea

• 17 Juni 2007 - 10:07

Suus:

Ook nog maar ff hier voor als m'n mailtje niet doorkomt, van harte gefeliciteerd Jan!!!! Dikke kus en een gezellige dag!

• 17 Juni 2007 - 11:05

Krista:

Ha Jan, wat leuk om al je verhalen te lezen. Enne...gefeliciteerd met je verjaardag. Tot gauw weer op de voetbal. Groetjes, Krista

• 17 Juni 2007 - 11:40

Moniek:

Gefeliciflipflap zussie!! ^^
    Snel weer naar huis komen he? :p

• 17 Juni 2007 - 11:41

Mama Els:

Ben blij dat je het hebt kunnen lezen. Jullie missen nu we de spectaculaire braderie van Honselersdijk. Die was gigantisch! Om 23.30 stapte er iemand het podium op en gebood de band a la minute te stoppen. De stemming begon er net een beetje in te komen. De biertenten sloten ook gelijk hun luiken maar dat was niet zo erg want een biertje was 2 euries. Jullie mogen dus niet klagen.
    Wat een durp!

• 17 Juni 2007 - 12:08

Iris:

Hee Janneke! Echt leuk om je verhalen te lezen!! Gefeliciteerd met je verjaardag!

• 17 Juni 2007 - 12:24

Martine:

He janneke,

Gefeliciflapstaart! En geniet van de vakantie! Tot op de voetbal.

Groetjes
    Martine

• 17 Juni 2007 - 13:48

Theo/ Marjan Hulspas:

Janeke gefeliciteerd met je verjaardag, fijne reis nog we volgen jullie. groetjes,.Theo,Marjan Patrick,Miranda/willem,en Mandy

• 17 Juni 2007 - 14:15

Linda (vd Voetbal):

hee Jan!

Supergaaf om te lezen en te zien allemaal! Vooral die sluier staat je goed! haha, lijkt me ook wel appart dat je dat dan opeens om moet (en Lock niet, flauw!!)

Geniet er lekker van en veel fun in China!!

Liefs Linda

• 17 Juni 2007 - 16:18

Henk En Bea:

Gefeliciteert met je verjaardag Janneke en nog veel plezier met het verkennen van de globe.

• 17 Juni 2007 - 16:59

Amber:

Ey Janneke,

Super leuk om je verhaaltjes te lezen. Super veel plezier daar nog en natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

xxx

• 17 Juni 2007 - 19:16

Jolanda:

Heey Jan gefeliciteerd met je verjaardag... En leuk om je reisverhalen telezen. En die jurk en sluier staat je grappig en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen veel plezier daar nog.

• 17 Juni 2007 - 21:02

Johan:

Jullie trekken het nog steeds goed merk ik.
    Veel reisplezier saampjes.

Janneke, van harte gefeliciteerd. We nemen er wel eentje op je verjaardag.

Groetjes,
    Johan

• 18 Juni 2007 - 08:21

Spuit 11:

Beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd!

Armand :)

• 18 Juni 2007 - 09:23

Roland:

Hoi, spuit 12 hier ook maar wwer eens,lang even geen berichtje gestuurd, druk, druk ,druk. Ook namens de familie Lutter en LCB nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Janneke. Lock heeft je hier op de zaak niet op de verjaardagskalender gezet. Welke dag is het eigenlijk, 16 of 17. Heeft ie je wel een beetje verwend. In ieder geval wer bedankt voor de leuke verhalen en geniet nog maar lekker van de dagen die nog volgen want het is alweer aftellen geblazen. Hebben ons jaarlijkse survival weekend weer achter de rug en hebben veel leut gehad. Van iedereen krijgen jullie de groeten. Tot het volgende bericht.

• 18 Juni 2007 - 17:13

Ice Thijs:

Hoi luitjes, leuk weer eens wat te lezen en vooral natuurlijk de nieuwe foto's. Janneke, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heb speciaal een sixpack in huis gehaald om in mijn eentje heel erg dronken te worden.

Groeten,
    Thijs

• 19 Juni 2007 - 19:33

Amaythijs:

salom qalaysan ?
    relaxt zeg, heb ff een tijdje niet op jullie site gekeken, en ik ben gelijk een half uur bezig met foto`s kijken en verhaaltjes lezen. maar wel een toppertje hoor. maar, first things first. janneke alsnog gefeliciteerd. als ik het goed begrijp hebbie je verjaardag gevierd met een lekkere hamburger en een lekker wodka`tje. maar geen saffie gerookt neem ik aan. mooi verhaal is dat.
    verder krijg ik het idee dat jullie je telkens op het ergste voorbereiden en dat het toch telkens wel weer mee viel. dus wie weet loopt het wel los met douchen in een meertje en het behoefte doen achter een bosje. ik ben benieuwd i.i.g. ik lees het wel weer. enig idee wat jullie favoriete land is zover ? en dat ideetje wat je voorstelde wat etienne heeft gedaan spreekt me wel aan, maar dan wil ik het wel overtreffen natuurlijk. op de brommer ofzo.

Verder zal ik jullie even op de hoogte brengen met wat lokaal komkommernieuws.
    het weer is i.d.d. beter, sterker nog vandaag was super, maar de hele week is bagger geweest. ben vaak zat nat geregend van de week, maar zondag stond er naast de regen ook lekkere wind. genieten dus.
    verder is meneer enthoven mr ballroomblitzz geworden afgelopen zaterdag, nadat we de dag ervoor ook al fout bezig zijn geweest om met een grote club naar de relatieplaneetparty te gaan. goed grappig. je kan wel raden wie er na aflooop op het podium stonden te dansen en te zingen. ik zou zeggen geef je paspoortnummer weer op en neem een kijkje op je#### z`n site en je krijgt gelijk een mooi overzicht via foto`s.

Ik zou zeggen, neem wat lekkere lurken van die waterpijp. zet wat goeie muziek op om niet jaloers te worden op de 6 mensen die met de flaatbus naar graspop gaan en als je de kans krijgt, lock de vorige keer was het in china ook gelukt een om een duveltje te scoren, want zodra jullie terug zijn plannen we een reisje naar Puurs ( belgie )
    veel plezier nog in jullie ( voorlopig ) laatste 2 landen en de mazzel, ofwel, voor jullie op het moment net zo goed bekend neem ik aan,
    Og yo.

• 19 Juni 2007 - 20:07

Theo En Corrie:

Janneke alsnog gefeliciteerd met je verjaardag nog heel veel plezier.
    de verhalen zijn fantastisch.
    Groetjes theo en corrie.

• 19 Juni 2007 - 20:44

Henno En Stefania:

Hoi Lock en Janneke,

Dat zijn weer aardige verhalen. Even te veel om nu gelijk te lezen maar daar ga ik nog wel even tijd voor maken. Janneke alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk gedicht heeft je moeder geschreven zeg. Nou ja de rest ga ik nog lezen en dan plaatsen we wel weer een berichtje. Veel succes en plezier met de verdere reis. Groetjes, Henno en Stefania P.S. Leuk dat mijn ouders je ook gefeliciteerd hebben.... Of zijn dat een andere Henk en Bea? :)

• 20 Juni 2007 - 04:26

Bert (school):

Ik wist niet dat je jarig was Jan. Maar alsnog van harte. De verhalen zijn mooi om te lezen.
    Genieten maar, voor dat je het weet zit je weer in de banken.
    Ik heb in de klas verteld hoe multicultureel je gekleed gaat. Fantastisch.
    Fijne vakantie verder en ik volg jullie.