De grote fohn - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu De grote fohn - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

De grote fohn

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

11 Mei 2007 | Syrië, Aleppo

Alweer 353 pageviews, misschien wordt het tijd om eens een berichtje te plaatsen.

Na een vlotte vlucht zijn we zaterdagmiddag in Damascus aangekomen. Hier werden we verwelkomd met een warm windje van 38 graden op het vliegveld. Na het afhandelen van het Syrische visum zijn we doorgegaan naar ons hotel, een ander hotel als verwacht. In het oorspronkelijke hotel mochten we namelijk niet overnachten omdat ze last van vlooien hadden. Geen slecht idee dus om voor een ander hotel te kiezen.

's Avonds hebben we kennis gemaakt met de Mezze's van Syrië en zijn we nog even de Souk (bazar) ingedoken. Na een beroemd en afgedingd fruitsapje van dit land zijn we ons bed ingedoken: 1 uurtje slapen op een nacht, hakt er toch wel in.

De volgende dagen in Damascus hebben we een bezoekje gebracht aan de grote Omayyadenmoskee. Janneke viel er niet op met haar zwarte jurk, hoofddoek en blote voeten. In de moskee hebben we een tijdje zitten kletsen met een Syrische student over zijn land en over Nederland. Altijd interessant om met nieuwe mensen te kletsen.

Verder hebben we het Nationaal Museum bezocht, een paar keer over de souk gelopen en de kunst van het afdingen nog meer eigen gemaakt.

Na Damascus zijn we verder gereisd naar Palmyra, een grote ruïnestad in Syrië. Een mooie stad met mooie overblijfselen. Maar opvallend was hier toch wel dat je hier gewoon naartoe kon rijden, de weg naar Palmyra liep door de ruïnes heen. Er werd voor de meeste plekken dan ook geen entree gevraagd.
Bij Palmyra hebben we ook de graftombes bezocht, welke indrukwekkend waren om te zien. Deze ondergrondse graftombes waren een welkome afwisseling, want buiten was het ondertussen meer dan 40 graden heet geworden!
's Avonds hebben we na het eten in een Bedoeïnenrestaurant nog genoten van een lekker waterpijpje. Daarna nog even een rondje over straat gelopen om het eten te laten zakken. Toen we langs het politieburo liepen, sprongen de agenten op van hun stoelen en boden ons hun stoelen en een kopje Chai (thee) aan. Ja lekker! We hebben lang zitten kletsen met de agenten en hun kinderen welke vaak als tolk op moesten treden. Na een uurtje gingen we toch weer verder. We kregen nog de uitnodiging om de volgende avond te komen eten, maar helaas. Morgenochtendvroeg vertrekken we alweer richting Aleppo.

Maar voordat we vertrokken eerst nog even de wekker om 5:00 uur gezet om de zonsopgang over de ruïnes van Palmyra te kunnen zien. Helaas was het die dag erg bewolkt en zijn we voor niets zo vroeg ons bed uit gegaan. Van de zon was niet veel te zien.

Na een ontbijtje zijn we via Homs (theepauze, plaspauze en de moskee bezocht) doorgereisd naar Crac de Chevaliers, een oud Kruisvaarderskasteel in verassend goede staat. Hier hebben we, gewapend met een zaklamp, lekker rondgedwaald door het kasteel en zijn donkere gangetjes.
Daarna zijn we via Hama doorgereisd naar Aleppo. In Hama staan nog een paar grote houten watermolens welke vroeger de watervoorziening van het aquaduct verzorgden. Nu voeren ze het water naar de lokale fontein. Gerben vond dit een mooi staaltje (houtje) werk, maar Janneke ging maar eens op zoek naar een bakkerijtje om baklava te kopen.

In Aleppo hebben we vooral lekker rondgebanjerd over de souks. De eerste dag zijn we niet ver gekomen, continue werden we overal uitgenodigd voor een kopje Chai en een praatje.
Verder hebben we de citadel van Aleppo bezocht en het Nationaal Museum. Het museum werd net gerestaureerd, maar op deze vrijdag (vrije dag voor de moslims) waren alle werklui vrij. Wij waren dan ook de enigen in het museum en de suppost achtervolgde ons door het hele museum.
Verder had Janneke graag een bezoek willen brengen aan het oude Middeleeuwse psychiatrisch ziekenhuis van Aleppo, maar deze was deze week net dicht vanwege een verbouwing. Jammer, want dit ziekenhuis is tegenwoordig een museum en heeft een mooie architectuur.

Wat kunnen we verder over Syrië vertellen: hele vriendelijke mensen, lekkere Chai, veel "welcome to Syria" en heerlijk eten.
Wel een beetje warm.
Morgen verlaten we dit prachtige land alweer richting Turkije, waar we ook in een week door zullen reizen. Dan reizen we voornamelijk door het oosten van Turkije (Koerdistan) om vervolgens verder te gaan naar Iran.

We zijn nog maar een week bezig, maar nu al zoveel mooie dingen meegemaakt!

Groetjes Lock en Janneke

• 11 Mei 2007 - 18:44

De Lockkies:

We horen ht al,jullie komen niks te kort daar zo :)
    Jullie krijgen nog de groetjes van je nichtje en neefje

groetjes lockkies

• 11 Mei 2007 - 19:16

JE####:

Ha die theeleuten! Zou wat zijn, je eerste dag in een bed vol vlooien! Beter dat er wat anders geregeld kon worden.

Zo te lezen heeft de politie 't d'r niet echt druk. Wel gaaf dat ze daar gewoon voor je opstaan en je zelfs uitnodigen voor het avondeten! Dat doet de gemiddelde agent in Nederland niet voor een buitenlander.

Veel plezier in Turkije! Groetjes, Jeroen

• 11 Mei 2007 - 22:03

Gerda:

Hoi lieve kinders.
    Jammer dat het zo erg heet is.
    De Souks lijken me wel heel gaaf.
    En overal thee wel iets voor mij.
    Ik hoop dat jullie net zoveel
    Moois in Turkije zien,
    En geniet van al dat moois en maak maar veel foto`s
    Hier gaat alles goed.

Liefs Ma

• 12 Mei 2007 - 01:08

Ice Thijs:

Hoi lui, leuk te zien dat jullie goed kunnen opschieten met de locals en lekker weten te blenden. Lost was weer rete spannend, trouwens. Mag zeker weer niks zeggen he Janneke ;-)

Groeten,
    Thijs

• 12 Mei 2007 - 09:14

Ilse:

Nou doe mij ook maar zo'n bakkie Chai! Ik hoor het al Damascus is the place to be for me! (vanwege de Chai ;) )
    Daqt viel niet mee zeker Janneke? On 5.00 uur je bed uit? en dan ook nog voor niets!

• 12 Mei 2007 - 09:18

Ilse:

Ik was nog niet klaar met mijn verhaaltje, ik stootter tegen mijn muis ofzo... Het klinkt in ieder geval heel leuk, mooi en spannend allemnaal wat jullie schrijven, heel veel plezier in Turkije en geniet ervan!

Dikke kus!
    Ilse

• 12 Mei 2007 - 10:25

Edwin:

kikke shit Lockmaestro.. dus nu ben je wel 'echt in Syrie ;-) Goed om te horen dat alles ok is.. mooie ervaringen aan het opdoen ben enzo.. kan niet wachten tot het volgende bericht.. geniet ervan!!!

Edwin (en Mascha)

• 12 Mei 2007 - 10:45

Nel Goedendorp:

hoi gerben en janneke
    leuk om jullie verhaal te lezen ik wens jullie nog heel veel plezier toe

• 13 Mei 2007 - 10:36

Mama Els:

Ha luitjes,

Bedankt nog voor jullie moederdagberichtje. Zo zijn jullie er toch een beetje bij als de rest van mijn kroost straks komt.
    Het klinkt allemaal even fantastisch wat jullie meemaken en wat een hartelijkheid onder de bevolking. Zijn ze onder elkaar ook zo of alleen bij toeristen?

Ik lees je, groet mama.