Nieuws uit Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Nieuws uit Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Nieuws uit Gondar

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

02 November 2010 | Ethiopië, Gondar

Alweer een bericht! Ja, nu zitten we nog / weer even in de stad Gondar met ‘goed’ internet, dus laten we het er maar van nemen.
Gondar is een oude stad in Ethiopie, welke van 17e tot begin 20e eeuw ook de hoofdstad was van Ethiopie. Dit is ook terug te zien in de stad. De stad is knus en er staan nog veel oude gebouwen. Deze koloniale uitstraling hebben we elders in Ethiopie nog niet terug gezien. Elders zagen we vooral lelijke betonnen huizen in een drukke stad met veel uitlaatgassen, in de buitenwijken hutjes van golfplaten en lemen huisjes.
Hier in Gondar kunnen we heerlijk even pizza en patatjes eten en biertjes drinken op het dakterras. Met uitzicht op de kastelen van Fasilades besluiten we hier een bezoekje aan te brengen. Fasilades was in de 17e eeuw keizer van Ethiopie en was in gevecht met de moslims. Hiervoor had hij hulp gevraagd aan de Portugezen, welke hem hebben geholpen een kasteel te bouwen. De Portugese bouwstijl is terug te vinden in de verschillende kastelen. In de tweede wereldoorlog waren de kastelen het hoofdkwartier van de Italiaanse bezetters. In deze tijd zijn delen van de kastelen gebombardeerd door de Engelsen, waardoor de kastelen nu wat vervallen zijn. Desalnietemin is het hele complex nog steeds mooi om te zien.
Ook bezoeken we de baden van Fasilades waar jaarlijks in januari tijdens het Timkat-festival de doop van Jezus wordt herdacht. Dit hebben we ooit eens gezien op televisie en dit was leuk om te zien. Helaas zijn de baden nu leeg en is er in de verste verte geen priester te zien.

In de middag bezoeken we de Debre Birhan Selassie, een van de mooiste kerken van Ethiopie. Hier zijn ook weer vele schilderingen te zien van de bijbelverhalen en de bekende gezichtjes geschilderd op het plafond.

In Gondar ontmoeten we ook weer een Belgisch koppel waarmee we eerder op de boot zaten in Bahir Dar. Samen drinken we een pintje en we horen dat we ongeveer dezelfde plannen hebben om de Simien Mountains te bezoeken. De Simien Mountains is een enorm gebergte in het noorden van Ethiopie, je kunt hier mooie trekkings maken. En zo besluiten we om samen met de Belgen een 2-daagse trekking te gaan maken door de bergen.
Maandagmorgen vertrekken we richting Debark vanwaar we de Simien Mountains ingaan. Hier maken we een hike van zo’n 8 km over smalle rotsige bergpaadjes, uitgestrekte valleien en over de hoge bergtoppen. Onderweg zien we hele kolonies Gelada-bavianen, bekend om hun rode borstkas en rode billetjes. De beesten zijn niet bang voor blanken en we kunnen verrassend dichtbij komen. De gids en scout blijven even achter, want voor donkere mensen zijn de apen wel bang. Zij worden te vaak weggejaagd door de Ethiopische boeren. Wij nemen lekker de tijd om in de kudde van zo’n 250 bavianen even uit te rusten.
‘s Avonds kamperen we in de bergen. We zijn blij dat we onze eigen slaapzakken bij ons hebben, want hier op 3250 meter hoogte vriest het ‘s nachts! Gelukkig zijn we goed voorbereid en houdt de wodka en een kampvuurtje ons ‘s avonds lekker warm! Als de Belgen nog wat muziek van Bob Marley opzetten, is het helemaal feest en zitten we binnen een mum van tijd met 20 man om het kampvuur. De scouts, koks, gidsen en chauffeurs vinden dit ook wel gezellig!

De volgende dag lopen we door naar een waterval van 500 meter hoog. Mooi om te zien hoe het water zo’n eind de diepte in stort. Hier hebben we een picknick en laden we ons op voor de terugreis. Aan het eind van de middag komen we weer terug in Gondar. Hier vanavond nog 1 keer pizza eten, want morgen gaan we nog verder naar het noorden, waar de kans groot is dat we weer alleen maar injera’s kunnen eten, omdat het hier minder toeristisch is. We vliegen dit keer naar Axum, omdat we een gedeelte van de route al hebben afgelegd om naar de Simien Mountains te gaan. Toen hebben we al gezien dat de wegen zeer slecht zijn en je gemiddeld niet harder dan 30 km per uur kunt rijden over rotspaadjes door de bergen. Even wat luxer vervoer dus, om tijd (en onszelf) even te sparen :)

• 02 November 2010 - 14:55

Edwin:

he wereldreisuhgurz.. weer een leuk stuk om te lezen!!! 20 gidsen, chauffeurs en koks.. voel ik hier een typisch gevalletje genaaid worden op z'n Ethiopisch ;-) hahaha..

Luitjes.. het gaat jullie goed!! Tot het volgende bericht. Edwin

• 02 November 2010 - 15:10

Gerda:

Hoi
    Leuk he feestje bouwen met de Belgen.
    Zo te lezen hebben jullie het behoorlijk druk. Maar blijf wel genieten van alles hoor.

Liefs Gerda

• 02 November 2010 - 15:50

Marjolein:

Fijn toch (ook voor ons) om alweer een verslag te maken.
    Fijn dat jullie zo genieten, het klinkt allemaal supertof!
    Het Halloweenfeestje was helemaal geslaagd, maar we hebben jullie wel gemist, hoor :(...

X, Lein

• 02 November 2010 - 16:03

Els:

Dat klinkt weer erg gezellig kinders. Hier wordt het nu echt herfst.
    De straten zijn bekleed met een laag bladeren. Ontzettend veel mensen met de griep. Vrijwel allemaal keelklachten en/of misselijkheid. Geniet er nog even van!

• 03 November 2010 - 08:49

Ilse:

Heeey!

Een 'onder onsje' met bavianen :) Met de billen bloot!
    Slapen in de vrieskou zou voor mij niets zijn geloof ik maar de muziek van Bob Marley bij een kampvuur lijkt me wel wat! De rest klinkt trouwens ook weer fantastisch, ik ben erg benieuwd naar jullie foto's!
    Goede reis verder en veel plezier!
    dikke kus!

Ilse