Wij laten ons niet tuk nemen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Wij laten ons niet tuk nemen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Wij laten ons niet tuk nemen!

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

30 September 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja, de volgende in onze reeks van bijzondere landen. Een land met een bewogen geschiedenis.

Vanuit Bangkok zijn we met de bus naar de grens gereisd. Hier verliep alles onverwachts soepeltjes. Deze grens staat er namelijk om bekend dat de georganiseerde tours na de grens ineens totaal ongeorganiseerd worden, veel omrijden, en allerlei dure hotels aandoen om toeristen daar te droppen zo en commissie op te strijken. Daarom namen we een ticket tot de grens en gingen lopend de grens over. Nog even een health-check, maar nee, natuurlijk hebben wij geen last van hoesten, keelpijn, oorgpijn of koorts!
Dit terwijl Mascha juist die dag wat ziekjes was en Janneke nog steeds met hoestpastilles liep. Maar we kwamen er weer doorheen!
Aan de andere kant van de grens stond er een gratis pendelbus ons op te wachten, welke ons vertelde dat zij ons naar de taxistandplaats bracht. Weet je het zeker?? Na al die waarschuwingen uit de reisgids? Het zag er georganiseerd uit en volgens mij heeft Cambodja ook eea veranderd in het toerisme. De bus bleek ons netjes af te zetten bij een nieuw taxi- en busstation. Hier kwam de Hollandse pot pindakaas van Eds moeder uit de tas en konden we heerlijk picknicken met een boterham met pindakaas.
Daarna konden we bij een loket een tasiticket kopen (vaste prijzen, geen sjaggeraars!) en de taxi bracht ons in 3 uur naar Siem Reap.
Zouden we dan helemaal niet opgelicht worden?? Ja, gelukkig, er kwam toch nog een poging. De taxi mocht de stad niet in en hier moest je verder met een gratis tuk-tuk. Deze vertelde ons dat ons guesthouse, Baca Villa, vol zat, hij had namelijk net gebeld naar hen en er was geen reservering, ze zaten vol.
Yeah right! En dat in hat laagseizoen, tuk-tuk nou maar!

De volgende dag hebben we vanuit Siem Reap de tuk-tuk genomen naar de tempels van Angkor. Je kunt hier ook op de fiets naartoe, maar dit leek ons geen optie midden in het regenseizoen en 30 graden. Om de paar uur komt er een stortbui uit de lucht vallen en ben je binnen 2 seconden door-en-door nat. Dit jaar is de regenval nog wat heftiger, zou dit door de klimaatsveranderingen komen?

Maar goed, de tempels van Angkor. Deze staan verspreid over een gebied zo groot als de provincie Utrecht. De bekendste tempel is Angkor Wat, maar er staan honderden tempels ( ofwel Wats) in dit gebied. Deze dag bezoeken we de grootste en bekendste tempels, Angkor Thom, Thom Phra en Angkor Wat.
Angor Thom bestrijkt een groot gebied met veel verschillende tempeltjes in het complex. Mooie afbeeldingen in het rotssteen gegrifd en grote torens met Boeddha-gezichten erin uitgehakt.
Thom Phra is bekend om zijn bomen welke nog over het tempelcomplex begroeid zijn. Reusachtige bomen houden het tempelcomplex bij elkaar, maar veroorzaken soms ook weer scheuren in andere delen van de tempels omdat de wortels hele torens wegdrukt.
Deze tempel is ook erg bekend omdat Angelina Jolie hier rondhuppelde tijdens de opnamen van Tomb Raider.
Angkor Wat is de grootste van de tempels en deze vind je terug op elke afbeelding over Cambodja. Mooie versieringen en grootse bouwwerken.
Opvallend is het dat veel tempels dezelfde bouwstijl hebben als andere tempelcomplexen, aan de andere kant van de wereld. Erg vreemd dat de Maya's in Mexico rond dezelfde tijd, dezelfde tempels bouwden!

De tweede dag in Siem Reap bezoeken we een schooltje wat is opgezet door Jan, de eigenaar van ons guesthouse. Jan was enkele jaren geleden in Cambodja en kwam niet meer weg. Hij zag dat er nog zoveel te doen was in de ontwikkeling van het land en er zoveel weeskinderen waren, dat hij in Cambodja is gebleven om hier aan de slag te gaan.
Hij richtte het guesthouse Baca Villa in samenwerking met een lokale Khmerfamilie en gaf hun zo een goede baan. Ook richtte hij buiten Siem Reap op het platte land 2 schooltjes op, omdat hier nog geen school bestond en de kinderen daarom niet naar school konden. Nu kunnen de kinderen (en hun ouders) tussen het werken door naar de lessen op de school en leren ze o.a. Engels van vrijwilligers en krijgen ze in het Khmer lessen over bijv. rekenen en basishygiene.
We bezoeken dit schooltje op een zaterdag. Vandaag zijn er geen lessen, maar er worden wel spelletjes gedaan! Er wordt gevoetbald en gevolleybald met een lekke bal, er wordt touwtje gesprongen en natuurlijk ook touwtrekken; de jongens tegen de meisjes. Dat het regenseizoen is en het met bakken uit de hemel komt, maakt de kinderen niets uit: ze kunnen lekker spelen!

's Middags tukken we door naar de dorpen rondom het meer Tonle Sap. Omdat deze dorpen onder water kunnen komen te staan bij hoge waterstand zijn de dorpen hier paaldorpen en drijvende dorpen. Met een boot varen we naar de dorpen en zien de huizen op palen. Het is net Venetie in Azie, maar dan een stuk armer.
De mensen hier leven van de visvangst of veeteelt.
De varkens hangen in houten kooien boven het water. Daaronder is er weer een houten kooi in het water en je raadt het al: de uitwerpselen van de varkens is tegelijk het avondmaal van de vissen! Raar gezicht om te zien, maar mooi gevonden!

De laatste dag in Siem Reap gaan we nog eens naar Angkor en bezoeken we de wat verderweg gelegen tempels. Ook deze zijn prachtig, maar we zullen jullie de details besparen. Kom maar een keertje foto's kijken!

Nu gaan eerst eens proberen of we hier wat foto's op kunnen loaden bij dit verhaal en bij het vorige verhaal.

Tip: kijk ook eens op www.ikhebhetwelgezien.nl, de website van de wereldreis van Ed en Mascha. Klik dan vooral ook even op de google advertenties bovenaan de site, zodat Ed en Mascha weer wat geld hebben om een dagje langer op reis te kunnen!

• 30 September 2009 - 13:14

Esther:

Klinkt leuk hoor, al die regen, evile tuktukkers en varkensuitwerpselen. Wanneer komen de foto's? :) Geniet ervan!! Dikke zoen!

• 30 September 2009 - 13:15

Esther:

oh ik kijk met mn neus :)

• 30 September 2009 - 13:49

Edwin En Mascha:

Ook dit bericht is weer akkoord bevonden en berust op waarheid! hahaha..
    tot straks he ;-)

• 30 September 2009 - 14:08

Pa En Ma:

Jullie genieten weer zoals op al jullie reizen.
    jammer van de regen .
    Mooie foto`s

Groetjes en Liefs
    Gerda en Peter

• 02 Oktober 2009 - 13:07

Thijs:

En wéér gaat het over poep ...

• 03 Oktober 2009 - 15:15

Thijs:

Welkom bijna terug uit Marokko! Eehm ... Marokko? Ja, da's toch echt wat waarbenjij.nu me mailt ;-)

• 04 Oktober 2009 - 08:34

Ilse:

Hoi hoi!
    Wat een lang verhaal! Zo te horen genieten jullie van je vakantie! Janneke; heb je die kinderen de fijne kneepjes van het voetballen geleerd?

Veel plezier!
    dikke kus!

• 04 Oktober 2009 - 16:45

Mama Els:

Ha luitjes,

Wat een belevenissen! Jullie hebben wel ervaring met die chauffeurs en gidsen. Ik zou er geloof ik in trappen. Hoewel...nu niet meer natuurlijk. Een gewaarschuwd mens...
    Genieten jullie vooral door,ik geniet van jullie bad!

• 05 Oktober 2009 - 15:25

Marjolein:

Jeetje, buitenlanders die je niet afzetten en maatschappelijk verantwoord bezig geweest! Het moet niet gekker worden.
    Goed dat jullie weer op tijd terug zijn voor m ijn verjaardag ;)

X, Lein