Vieze wc's en prachitge koningssteden - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Vieze wc's en prachitge koningssteden - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Vieze wc's en prachitge koningssteden

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

08 Oktober 2008 | Marokko, Meknès

Weer een paar kilometers verder en weer tijd voor een berichtje. Ondertussen zijn we Fes en Meknes alweer door.

Fes en Meknes, 2 koningssteden, maar helaas hebben we van Fes niet zoveel meegekregen, behalve de overheerlijke pastilla welke voor een voedselvergiftigingje zorgde. Van Fes hebben we dus vooral de hotelkamer en de toiletten bewonderd. Van deze highlights zullen we jullie de foto's besparen.
Tussen de bedrijven door schoot het Lock nog even in z'n rug, waardoor hij ook 2 dagen plat mocht. Dit keer geen kif, maar wel andere goede partydrugs van de plaatselijke gyneacoloog hielpen Lock er uiteindelijk weer bovenop.
Na 5 dagen in Pension Zakindastron zijn we met de sneltrein snel naar Meknes gevlucht, hopend op betere tijden.

En ja, Meknes bevalt een stuk beter. Niet alleen de mensen zijn relaxter, maar onze buikjes en rug ook. Meknes hebben we dus wel kunnen bewonderen: de oude gebouwen van de koningsstad, de gevangenis, de graanschuren en stallen van de koning enz.
Vanuit Meknes hebben we ook de bus gepakt naar Volubilis, een oude Romeinse ruinestad. Volubilis is best groot, veel ruines zijn nog niet opgegraven, maar het centrum van de stad is wel blootgelegd. Hier zie je de oude huizen met soms nog de originele mozaiekvloeren met afbeeldingen van verschillende mythen en sagen. Ook zie je hier naast de centrale ontmoetingsplaats en gerechtshof, nog vele oliepersen tussen de ruines terug, omdat hier ook vroeger al veel olijfboomgaarden waren.
Ook zijn we naar Moulay Idriss gegaan, een heilig stadje waar het mausoleum van de heilige Idriss is. Dit is een soort mini bedevaartsoord voor de moslims die niet naar Mekka kunnen. Op zich leuk om geweest te zijn, maar voor niet-moslim minder interessant, omdat je deze plaatsen niet mag bezoeken.
Dat is ook gelijk het typische aan Marokko vergeleken met andere moslimlanden: In andere landen konden wij de moskee bezoeken, zelfs in Iran was dit geen probleem buiten de gebedstijden. Maar in Marokko mag je als niet-moslim de moskee niet binnen. De medersa (koranschool) mogen we wel bezoeken en is qua stijl vergelijkbaar met de moskee.

Wel zie je de Islam altijd in het straatbeeld. Soms heb je op een verkeerd hostel gegokt en wordt je 2x per nacht lieflijk gewekt van de zingende muezzin die ons een half uur lang verteld over de grootsheid van zijn God. Allaaaaaaaaaah el-Akbar! Ja, ondertussen zijn we profs, we zouden elke avond mee kunnen zingen. Maar ik stop mijn kop nog iets verder in mijn kussen van het bed dat ook dit keer weer niet verschoond is. Wat wil je nog meer voor 5 euro per kamer. Verstand op nul en nog lekker 3 uur doorslapen!

Maar het straatbeeld is ook heel mooi: Terwijl je lekker aan de muntthee zit, trekt het dagelijkse leven aan je voorbij. De oude mannetjes in djellaba welke elkaar ontmoeten en alle laatste nieuwtjes nog eens uitwisselen, de Berbervrouw uit de bergen met haar mand muntblaadjes op haar rug en in traditionele kledij wie haar kruiden aan de theehuizen slijt, de arbeider met zijn ezeltje welke werkelijkwaar alles vervoert en de jongeren met hun D&G outfit al spelend met hun mobieltje die allemaal door de smalle straatjes van de medina lopen.
En natuurlijk het eeuwenoude stempel 'kijken, kijken, niet kopen' als ze horen dat je uit Nederland komt. De voetbalclubs vliegen natuurlijk weer over tafel en het afdingen is een sport. Heerlijk toch! Van Nistelrooy is hier bekender dan Bouhlarouz!

En dan morgen op naar de Midden-Atlas. We gaan met de bus naar het bergstadje Azrou en willen kijken of we een trekking kunnen doen, als alles goed blijft gaan met Lock z'n rug. Het alternatief is ook leuk, wellicht een bezoekje aan de hammam waar een grote Marokkaanse masseur Lock vast wel van zijn klachten doet genezen...
Of hij het overleeft, merken jullie wel bij het verschijnen van het volgende bericht...

• 09 Oktober 2008 - 07:09

Els:

O jee Janneke, hou je nog wel wat reserves over na al dat vochtverlies? Gedferdegedfer....blijf vooral genieten!

• 09 Oktober 2008 - 08:47

Ilse:

Wat een pech zeg in Fes, jammer.
    Maar jullie, als echte diehards gaan gewoon door...
    Jammer dat je de moskees niet in mag. Dat is toch wel een van de hotspots zou je denken..
    Hihi en van gratis slaapliedjes moeten jullie het ook niet zo hebben geloof ik :) Heb je geen oordopjes bij je?

Hier lijkt nog een verlaat najaar door te komen, heerlijk! Dat vind ik ook wel fijn voor Mattijs en Martine, die trouwen morgen natuurljk. Doe het rustig aan en ik hoor wel weer van jullie.
    Veel plezier in Azrou!

p.s: Het bed was toch zeker wel verschoond toen jullie incheckten?!! ieieieieieieuuuuuwww!!!!!

Goede reis!

Liefs en een dikke kus!Ilse

• 09 Oktober 2008 - 11:02

Edwin:

Mag ik die foto's zien?

;-)

Leuk weer van jullie te horen. Mascha en ik zijn echt begonnen met het aftellen.. vandaag de afscheidsborrel op het werk met de collega's.

Tot gauw!!!

Edwin

• 09 Oktober 2008 - 17:24

Thijs:

Al jaren gedacht dat je zwanger was Lock ;-) Veel plezier verder, in goede gezondheid hoop ik als Allah het ook wil.

Groeten,
    Thijs

• 12 Oktober 2008 - 21:01

Joerrr:

Dat worden weer goede verhalen in de catorgorie poep en kots verhalen, voor onder het eten.

• 13 Oktober 2008 - 09:47

Els:

Ik heb een snoeperig huisje in Maasland toegewezen gekregen.
    Morgen krijg ik de sleutel, dus kom maar gauw naar huis :>)