Tijgers, Olifanten en Lionfish - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Tijgers, Olifanten en Lionfish - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Tijgers, Olifanten en Lionfish

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

15 Oktober 2011 | Sri Lanka, Jaffna

Naar ons idee heb je pas echt een goed beeld van een land, als je het hele land hebt gezien. We gaan dus buiten de gebaande paden en trekken naar het noorden van Sri Lanka naar Jaffna.
In het noorden van Sri Lanka wonen voornamelijk mensen van de Tamil-bevolkingsgroep. Bijna 30 jaar lang was hier een hevige burgeroorlog tussen het Singalese leger van Sri Lanka en de Tamil Tigers. Jaffna, de plek waar de Tamil Tigers vooral zaten, is de hoofdstad van de Noordoostelijke regio en is door het Singalese leger jarenlang afgesneden van de rest van Sri Lanka. Dit ten gevolge van de burgeroorlog, waarin de Tamil Tigers aanslagen in de rest van Sri Lanka pleegden met als doel de oorlog te winnen en een eigen staat te krijgen.

Elke oorlog heeft zijn eigen verhaal. De Tamil Tigers pleegden aanslagen en het Singalese leger heeft de laatste jaren met harde hand het Tamilvolk aangepakt om de oorlog te winnen.
We zien hier dan ook een heel ander beeld van Sri Lanka, dit gebied is ook pas sinds 2 maanden open gesteld voor buitenlanders.
En wat we zien zijn de verse sporen van een lange oorlogsstrijd. Enerzijda zijn de mensen zo blij dat hun regio weer opengesteld is voor de rest van het land, ze hun familie welke elders in Sri Lanka woont weer kunnen zien en dat er toeristen hun land kunnen bezoeken.
Maar tegelijkertijd zien we ook een totaal verwoeste stad. Onderweg naar Jaffna toe, reizen we door een open dorre vlakte, waar her en der nog mijnen kunnen liggen. Hier was de strijd het hevigst en hele dorpen zijn geevacueerd. We zien huizen zonder daken en zonder muren, weggevaagd door bommen en granaten. De weg waarop[ we rijden, is niet veel van over, deze heeft het zwaar te verduren gehad in de strijd.
In het stadje Jaffna zien we dat alle belangrijke gebouwen weggevaagd zijn of vol kogelgaten zitten. Het oude fort is plat gebombardeerd en het treinstation lijkt zo uit een horrorfilm te komen. Om ons heen zien we vele ruines van huizen, met tal van kogelgaten in de muren. Ernaast is een nieuw huisje opgetrokken van steen en golfplaten. De mensen proberen hier een nieuw bestaan op te bouwen. Op elke straathoek staat een soldaat van het Singalese leger om de orde te handhaven en tegelijkertijd probeert de Singalese overheid het Tamilvolk tegemoet te komen door nieuwe wegen en spoorrails aan te leggen. Op deze manier wil de overheid dat de twee volken een land gaan vormen en er langdurige vrede kan komen. Het Singalese volk is blij dat de oorlog over is en zij niet meer bang hoeven te zijn voor aanslagen. Maar zou deze oorlog echt over zijn??
Het is indrukwekkend om ook deze kant van Sri Lanka te zien. We spreken vriendelijke mensen, zien vele mooie Hindoeistische tempels en kerken in het Tamilgebied. We zijn blij dat we ook dit hebben gezien, ook dit is Sri Lanka.

Na deze indrukwekkende dagen, reizen we weer terug naar Colombo. Onze lange reis van het noordelijke puntje van het eiland, onderbreken we in Polgahawela, vanwaar uit we Pinawela bezoeken. Pinawela is een weeshuis voor olifanten. We zien olifanten die hun moeder kwijt zijn, blinde olifanten, oude werkolifanten en een olifant welke op een mijn heeft gestaan en zodoende nog maar drie benen heeft. Al deze olifanten wonen nu in de beschermde omgeving van Pinawela. Het is weer een machtig gezicht om al deze olifanten te zien, omdat we ze nu van superdichtbij kunnen zien en soms zelfs even snel aanraken! We zien hoe de babyolifantjes de fles krijgen en hoe de hele kudde een bad neemt in de rivier. Prachtig voor ons toeristen om te zien. Wel betwijfelen we of het doel, het later terugplaatsen van de weesolifantjes in het wild, ooit behaald zal kunnen worden, nu deze dieren in deze kudde opgroeien. Hoe mooi het ook is om te zien, het is en blijft tegelijkertijd ook een trekpleister voor toeristen.

En dan de laatste dagen van onze reis... Hierin vieren we vakantie! Geen wekker die om half 6 afloopt, geen drukte in de bus of trein, geen gesjouw met je backpack op je rug, maar lekker relaxen in Negombo. Eindelijk tijd en ruimte voor souvenirtjes, nog een potje duiken en weer prachtige tropische vissen zien!, een patatje speciaal, veel biertjes en zelfs een uurtje op het strand! Eindelijk vakantie!

• 15 Oktober 2011 - 12:37

Lock & Janneke :

Ohja! En er zijn ook nog foto's geplaatst bij de reisverslagen Trains and Plains en Witte dagoba's en Blauwe bilen!

• 15 Oktober 2011 - 18:02

Mascha:

He schatjes, klinkt allemaal erg goed zeg. Denk dat ik wel weet waar onze volgende reis naar toe gaat. Goed dat jullie ook het noorden bezoeken!

Wij zijn net terug van ons weekje weg, ik in Spanje en Edje in Engeland. Was voor beide een zeer inspannende en ontspannende week.

hebben jullie genoeg inspiratie opgedaan om een sri lankaans etentje te maken :-)))

veel liefs en tot snel. Trek maar al je kleren aan als je aankomt in NL, er is al vorst aan de grond 's nachts

x Mascha

• 16 Oktober 2011 - 07:17

Nel Goedendorp:

hallo Janneke en Gerben
    fijn dat jullie weer gezond thuis zijn
    en bedankt voor al je leuke mailtjes
    goed weekend
    liefs van Nel Goedendorp