Heilige tand en alweer een olifant! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Heilige tand en alweer een olifant! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Heilige tand en alweer een olifant!

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

05 Oktober 2011 | Sri Lanka, Kandy

Na een busrit van 5 uur, waarin we 100 mensen in de bus tellen, de bus met 60 kilometer per uur door de bergen sjeezt en de tuktuks in de stad nog maar net omzeild kunnen worden, kwamen we afgelopen vrijdag in Kandy aan.
Kandy is de 2e grote stad van Sri Lanka en trekt de meeste toeristen. Ondanks de grote stad, doet Kandy toch ook wel als een groot dorp aan. Eindelijk hebben we even de tijd om ons wishlistje af te werken. Lock loopt al 2 weken met een gebroken pootje van z'n bril. Dit kijkt niet heel handig als je je bril continue moet vasthouden en na ons verblijf in Habarana was de maat vol. In ons luxe hotel hadden we een duizendpoot van 10 cm en 2 kakkerlakken van 8 cm. Zelfs onze huisgekko was kleiner. Lock kreeg ze mooi niet te pakken met een hand aan z'n brillenpoot, dus je raadt wel weer wie het vuile werk mocht opknappen. Tijd voor shoppen dus.
Opticiens zagen het brillenkarweitje nog niet zitten, maar in Kandy belandden we uiteindelijk bij een piepklein ateliertje van een klokkenmaker, die de brillenpoot weer aan de bril vastlast, met een vuurtje en een blaasbalg.
Ook slagen we eindelijk voor een hippe boerkini! De meeste winkels verkopen alleen zwembroeken en af en toe zien we een schaatspak met opgestikt rokje om de billen te verhullen. Nu een ochtend shoppen heb ik een paars jurkje met ondergestikt badpak gevonden, best aardig!
Per toeval kwamen we ook nog een schoenenreparateur tegen, waar we onze Teva's konden laten lijmen, de zool begon wat los te laten. Wel vervelend voor de schoenmaker dat dit bezoekje niet in de planning stond en de Teva's niet gewassen waren, haha!

In Kandy bezoeken we natuurlijk nog de bekende Tempel van de Tand, waarvan de mensen zeggen dat de tand van Boeddha hier als relikwie ligt. Natuurlijk mogen we hem niet zien en er gaan ook flink wat andere verhalen de rondte. Misschien komen alle pelgrims wel dagelijks naar een krokodillentand kijken??

De volgende dag huren we een TukTuk en maken we er een tempeldagje van. In de buurt van Kandy liggen wat kleinere Boeddhistische en Hindoeistische tempeltjes, welke een bezoekje waard zijn. Deze kleine tempeltjes zijn vaak veel sfeervoller als de grote tempels die stromen toeristen trekken.
Als we bij een van de tempeltjes zijn, horen we dat hier deze week de Perahera gaande is, een processie van 10 dagen waarbij de heilige relikwieen uit de tempel op de rug van een olifant door de stad gedragen worden. Op het moment dat we de tempel bezoeken, is de olifantenstoet naar de rivier toe om water te halen, maar vanmiddag keert de stoet terug naar de tempel.
Wat een geluk! Die middag zijn we getuige van de Perahera. Op straat komen we de stoet al tegen als we met onze TukTuk op een file stuiten: de stoet is op de terugweg. Wij rijden door naar de tempel en zijn getuigen van de laatste ceremoniedag van de Perahera. We zien de stoet aankomen met een groep jonge dansende meisjes, een groep trommelaars, een groep stoere dansende mannen, de dragers van de kist met relikwieen en drie olifanten. De olifanten zijn versierd met kleurige doeken en schrijnen langzaam voorbij. Ze worden bereden door mannen in witte gewaden met ceremoniele attributen. Wat een mooi gezicht en wat een mazzel dat we hier getuigen van mogen zijn!
We zijn de enige toeristen en de vriendelijke Singalezen vinden het prima als wij hier ons lunchpakketje van roti's met chilly opeten.

Terug in de drukke stad Kandy, sluiten we de dag af in de Pub. Een lekker biertje gaat er wel in na deze mooie dag!

• 05 Oktober 2011 - 13:03

Petra:

jij heb wel gewonnen van een duizendpoot en 2 kakkerlakken,maar wij
    hebben verloren van 7 meiden van HBBS.
    Het werd jammer genoeg 2-1. Misschien moeten wij ook gaan oefenen tegen duizendpoten. goeie oefening lijkt mij.

• 05 Oktober 2011 - 13:33

Gerda:

Lieve Kinders
    Gelukkig dat Gerben Zijn bril weer is gemaakt.zodat hij weer enge beesten voor jouw kan vangen.
    Na 2 weken warm weer 20/25 graden
    Word het nu echt herft.

Groetjes Gerda/Ma

• 09 Oktober 2011 - 11:28

Krista:

Wat gaaf om alle verhalen te lezen en de foto's erbij te zien! Geniet er maar lekker van! Groetjes, Krista

• 09 Oktober 2011 - 18:27

Amaythijs:

schreef ik de vorige keer al met lof over jullie foto`s, deze zijn mogelijk nog mooier.alleen zit ik, en ik neem aan iedereen die jullie stukjes lezen, wel te wachten op een fototje van die boerkini.
    ik kan me helemaal in jullie dag inleven. dat zijn de mooiste dagen, ongepland en de attractie komt nog naar jullie toe ook.

• 09 Oktober 2011 - 18:45

Monique:

Altijd lekker een biertje aan het eind van de dag op een terras of pub tijdens je reis.. Proost :)

Heel veel reis plezier nog xxx