Mooie stammen en rare vogels - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Mooie stammen en rare vogels - Reisverslag uit Yabēlo, Ethiopië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Mooie stammen en rare vogels

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

27 Oktober 2010 | Ethiopië, Yabēlo

Het leuke van reizen is dat je nooit weet hoe alles gaat verlopen.
Zo wilden we buskaartjes regelen om naar het Noorden te reizen toen bleek dat alles vol zat omdat alle studenten weer naar hun universiteit moesten afreizen, hun vakantie was over.

Change of plans dus. En tijd voor een biertje. Bij ons hostel kwamen we een Belg tegen die vanwege zijn werk als fotograaf wel wat mensen kende in Ethiopie en zo zaten we de volgende ochtend ineens in de auto, onderweg naar het zuiden van Ethiopie samen met nog een Zwitserse student om de kosten wat te drukken.

Het zuiden van Ethiopie staat vooral 'bekend' om zijn mooie natuur en inheemse volken. Het is nog moeilijk bereikbaar, de wegen zijn echt slecht en alleen bereidbaar met 4x4 terreinwagens. Hier komen nog weinig toeristen.
De stammen wonen allemaal op hun eigen grondgebied wat zij bewaken met hun kalasnikovs. Af en toe zijn er nog meningsverschillen tussen de stammen en de regels en wetten van het land gelden hier niet. De stammen leven volgens hun eigen gebruiken en trekken zich niet zoveel aan van toeristen.
Het leven van deze stammen is zo anders als onze levens. Aanzien verkrijg je binnen je stam als je een wild dier hebt gedood, of wanneer je er volgens hun tradities mooi uitziet. Zo zie je mensen rondlopen met dierenvelletjes, veren op hun hoofd, schilderingen op hun lichaam of juist bewust gemaakte littekens die tesamen een mooi patroontje vormen in het gezicht of op de rug.
Het is mooi om deze mensen te zien, maar tegelijkertijd ook zo vreemd. Ze leven hier in hutjes en hetgeen ze dragen, is alles wat ze hebben. Ze leven van de jacht, veeteelt of landbouw en zijn op deze manier zelfvoorzienend. Totdat er een slecht jaar komt, met weinig regenval, weinig water en de kudde zal slinken en de oogst zal mislukken.
Deze mensen leven met de dag, wat zullen ze wel niet van ons denken in onze mooie kleding?
Onze cameras laten we in onze zak en we proberen zoveel mogelijk om ons heen te kijken. Het leuke is dan wel weer dat je meer contact krijgt met de bevolking. Wij kijken naar hun lichaamsversieringen, littekens, sieraden gemaakt van botjes en houtjes. Maar als ze onze piercings in het vizier krijgen, vinden ze ons nog veel raarder!
Ze plukken aan ons haar, wat hebben wij lang haar, terwijl hun haar is ingevlochten. En wat hebben die mannen veel haren op hun armen en benen! Een mooie interactie.
Als we weg gaan, vragen we hen wel of we foto's mogen maken. Dit zijn ze wel al gewend van eerdere fotografen die hier zijn geweest en het blijken goede handelaren te zijn. Afhankelijk van hun uiterlijk of grootte van de schotels in hun onderlip, vragen ze 1 tot 5 Birr (5 cent tot 25 cent).

Ook de natuur is prachtig om te zien. We rijden door steppen, bossen, valleien rivierbeddingen. Het landschap verandert continue. Maar op de weg lopen ook continue kuddes ezels, geiten, paarden en koeien. Die beesten kijken niet waar ze lopen, maar het aantal roadkills valt nog mee! Als je een beest van de kudde aanrijdt, kost het je 3x de marktprijs!
Een nacht slapen we in een tentje in het Mago National Park. Onderweg zien we ree-en, herten, wilde zwijnen, cobra's, schildpadden, kalkoenen, bavianen en nog wat meer 'standaard' wild. 's Avonds in je tentje lig je je dan echt te bedenken wat al deze rare geluiden zijn. Het leek alsof er de hele nacht apen rondom de tent rennen, maar de volgende dag blijkt het een of andere rare vogel te zijn die flink wat herrie durft te maken.
Andere nachten slapen we in hutjes in een of ander kamp, of een smoezelig hotelletje. Kortom, Ethiopie is lekker gevarieerd en wij vermaken ons prima :)

• 27 Oktober 2010 - 16:44

Edwin:

hehe.. eindelijk weer eens wat leuk leesvoer.. en foto's??? Kijk al weer uit naar het volgende bericht.

Hier is het al weer verrot koud aan het worden met continue van die kut buitjes.. arelaxed gewoon.

Morgenavond een optreden als vervanger van de supportact... kreeg echter zojuist een mailtje dat de hoofdact ook is uitgevallen. Dat zijn die heerlijke momenten dat je jezelf wel eens afvraag waar je nou eigenlijk in godsnaam mee bezig bent ;-)

latersssss

• 27 Oktober 2010 - 20:15

Ilse:

Wat een geweldig verhaal! Dit zijn de dingen die je normaal alleen in boeken en op televisie kunt zien! Ik wou dat ik erbij was...

Ik stap zo mijn bedje in en dan ben ik binnen niet al te lange tijd ook in Ethiopie! Dat moet wel lukken na zo'n verhaal als dit. Jammer dat morgenochtend om 6 uur mijn wekker weer gaat... Hier moet je minimaal vijf weken voor uittrekken ;) En ik denk dat zelfs dat dat nog te kort is. Nouja, dan droom ik maar in delen; iedere nacht en ander stukje Ethiopie :D.
    Dikke kus!

• 28 Oktober 2010 - 12:20

Marjolein:

Kijk, dit is nog eens een reisverslag!
    Zo zie je maar weer, die Belgen zijn zo gek nog niet.

Ga lekker door met dit mooie avontuur en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.

X, Lein

P.S. Alles gaat goed met de kids.

• 28 Oktober 2010 - 13:58

Mascha:

Fijn wat van jullie te horen en dan gelijk zo'n mooi beeldend verhaal! Jaloers? nee hoor..(GRRRR)
    Had ik al gezegd dat ik al een keer mijn handschoenen heb aangehad op de fiets en dat het in de ochtend pikdonker is als ik naar mijn werk ga.

Gelukkig hebben we gisteren de eerste aflevering van Groeten uit de Rimboe gehad en ik zie wel wat overeenkomsten tussen jullie en die families hahahhaah....

Geniet!

• 28 Oktober 2010 - 14:53

Ineke En John:

Hallo kippen vangers in de rimboe... Weer een leuk verhaal, maak ons maar lekker met jullie verhalen, misschien wordt onze volgende reis dan ook wel Ethiopie...

Nog een triest bericht... De eerste wedstrijd die we verloren hebben met 4-5 tegen MVV 27 gelukkig was deze voor de beker...

• 28 Oktober 2010 - 18:02

Amaythijs:

goud is dat. paar x aangehoord. ja we gaan eerst naar t noorden.. not.. idd dat is t leuke van reizen. vaak weet je niet waar je `s-avonds slaapt.
    nou mag ik eigenlijk nix zeggen, maar ik ben t wel met edwin eens, foto`s? ben benieuwd naar die mooie landschappen daar. zeker omdat ethiopie ook nog op mijn lijstje staat, maar ook t contrast van lock met de lokals aldaar. neem nog maar een abay ofzo en voor t geval jullie denken dat wij hier vastroesten, fantaseer maar wat bij de woorden.. blub en grafitti.
    have fun

• 28 Oktober 2010 - 20:03

JE####:

Goed bezig. Lock, zal je een beetje zuinig zijn op jouw Janneke? Als ik dit zo lees, verkeren jullie je in gebied waar de vrouwenhandel & ruilhandel nog gemeen goed is...

Gister met Thijs weer ff een bootje actie uitgehaald met een welbekend bord. ;)

Geniet ervan!

• 30 Oktober 2010 - 15:10

Lock & Janneke:

@ Ed: Koud? Jullie hebben het al koud sinds jullie terug zijn van het Kidi Bili eiland!
    Bekijk het van de andere kant, je bent/was nu mooi de hoofdact! Volgende keer komen we weer kijken, met een biertje :)

@ Ilse: Hier start de dag altijd om 6 uur, omdat het om 6 uur ook alweer donker is omdat we vlakbij de evenaar zitten. 6 uur opstaan is uitslapen, we worden vaak genoeg al wakker van de muezzin die staat te zingen op z'n torentje om half 6.

@ Marjolein: Fijn dat alles goed gaat! We hebben al zin in het kraamfeest!
    p.s. Doe Bart en Dillo de groeten van Marcel van Ruijven!

@ Mascha: Haha, gelukkig is het donker, dan ziet niemand je met je handschoenen aan! Schaam je!
    Ze waren hier laatst ook aan het filmen in Ethiopie bij een van de stammen, volgens mij van Groeten uit de Rimboe. Als dit nou al heel snel wordt uitgezonden, mag je het wel even opnemen voor ons!

@ Ien en de rest: 5-4! Spannend! Leuk dat je me op de hoogte houdt, is altijd leuk om te horen! Heeft Roos de eer gekregen om mij te mogen vervangen? ;)

@ Thijs: Flexibel plannen heet dat, dat moet je sowieso wel doen hier in Afrika! Zooo veel anders dan de rest van de wereld. En Yes yes, betekent echt geen 'Ja, ik begrijp je!'

@ Jeroen: Hehe, waar blijven de foto's?? :)
    Ze wilden wel graag onze piercings ruilen, maar dit lijkt me niet handig voor volk wat zich amper kan douchen, terwijl je je nieuwe piercing elke dag moet ontsmetten...