Ezelskarren en Softsleepers - Reisverslag uit Turpan, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Ezelskarren en Softsleepers - Reisverslag uit Turpan, China van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Ezelskarren en Softsleepers

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

27 Juni 2007 | China, Turpan

En alweer een berichtje, dit keer uit China! We spreken jullie zo bijna vaker, dan wanneer wij gewoon thuis zijn, maar af en toe is het heerlijk om even alles op een rijtje te zetten wat je allemaal gedaan hebt en aan ervaringen hebt opgedaan. En ja, op deze manier kunnen we direct jullie daar makkelijk mee lastigvallen.
Had je je maar niet moeten aanmelden op deze site...

Er staan weer nieuwe foto's op de site bij de berichten vanuit Turkmenistan, Oezbekistan en Kirgizie. Kijk weer even terug en je kunt weer meegenieten van deze indrukwekkende landen.

Maar nu, China! Hier zijn we al een keer eerder geweest, drie jaar geleden toen onze treinreis, de TransMongolie Express, hier eindigde. Wij hebben toen al Beijing en Xian bezocht. Dit keer kwamen wij een hele andere kant van China binnen, namelijk bij Kashgar.
Deze streek is dan ook een heel ander deel van China, hier wonen voornamelijk Oeigoeren. De Oeigoer-Chinezen zijn Islamitisch en zien er uit als een mengeling van Mongolen en Arabieren.
In Kashgar konden wij voor de laatste keer genieten van de kebab, lange broeken, mooie moskee en drukke bazaars.

Net als in Ashgabat hebben we weer de veemarkt bezocht. De grote veemarkt is afgezonderd van de gewone markt en ligt nu even buiten de stad. Waarschijnlijk bezorgden de beesten te veel overlast / poep in het moderne centrum?
We waren al om half 8 op de markt en hebben eerst een plekje gezocht om eens rustig te zien hoe de markt werd opgebouwd. Vanuit ons plekkie zagen we truckbussen een voor een het terrein oprijden, gevuld met koeien, schapen en ezels. Sommige boeren waren armer en kwamen lopend met hun kudde schapen of koeien. Ezelskarren volgeladen met schapen waren nog het meest kleurrijk en al deze beesten bij elkaar maakten een herrie van jewelste!
Bij elkaar stonden er ondertussen duizenden schapen, 500 koeien, 200 stieren, 200 ezels en welgeteld 1 kameel.
Deze ligt tegenwoordig niet zo goed meer in de markt.
Terwijl we over de markt liepen, zagen we de boeren hun vee verzorgen, nog even bijknippen of hoefijzers bij de ezels opslaan. Er werd druk onderhandeld over de prijs en wanneer er een deal gesloten was kwam het geld en werd de hand geschud.

Langs de markt waren eettentjes te vinden met thee, broodjes en noedelsoep. De noedels werden hier met de hand gemaakt. Het deeg werd in de rondte geslingerd, totdat de sliert zo lang was dat de noedels gekookt werden en de soep in gingen. Lekker!

Na de markt pakten we de ezelskar als taxi en reden we naar de gewone markt. Hierwas werkelijk van alles te koop! Serviesgoed, eten, hurktoiletten, stoffen, schoenen, speelgoed, kantoorartikelen, zwartwittelevisies etc. De zwarte markt in Beverwijk was er niets bij! Ook hier hebben we heerlijk rondgelopen, soep gegeten met stukken vlees, vet en aders en nog meer troep erin en mooie Chinese eetstokjes gekocht voor de verzameling.

Na de markt zijn we achterop een brommerkarretje gesprongen en naar de Idkah-moskee gereden in het oude centrum van Kashgar. Een mooie moskee, waar de Chinese moslims allemaal komen bidden.
In deze wijk zagen we nog allemaal oude ambachten van de timmerman, ijzersmid, fietsenmaker, tapijtenwever en weer talloze eettentjes. Weer een heerlijk kopje groene thee gedronken, waar we als gast niets mochten betalen. Zelfs wanneer we geld neerlegden en wegliepen, kwam het vrouwtje ons achterna om het geld terug te geven. De thee hoort hier gratis bij de maaltijd, welke wij niet op hadden.

Vijf minuten hiervandaan zaten we weer tussen de billboarden van het supermoderne hedendaagse China van Kashgar. Hier zoefden de electrische brommertjes en de toeterende wagens ons om de oren. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten. Het Chinese eten is zo goedkoop en lekker! Dat is wel aan ons besteed!

Vanuit Kashgar hebben we de nachttrein (softsleeper) naar Turpan genomen, waar we nu zitten. Het treinen was weer heerlijk, net als eerder in de TransMongolie Express. Het kamperen in de trein, niet kunnen wassen en het plassen terwijl de trein gewoon verder rijdt, namen wij voor lief. Het kaarten in de hardseat, de restauratiewagon en de rit door de Taklamakanwoestijn (vertaald: Je gaat er in en je komt er nooit meer uit-woestijn) maakten alles weer goed.
Na deze rit van 21 uur kwamen we aan in Turpan, wat ook wel "de oven van China" wordt genoemd, omdat dit een van de heetste plekken op aarde is. Vanmiddag meetten we 56 graden (in de zon) en 46 graden (in de schaduw). Pff!

In deze hitte hebben we 2 oude oasesteden bezocht, welke vroeger onderdeel waren van de Zijderoute. Nu zijn deze grote steden van leem bijna opgenomen door de woestijn.
Ook hebben we Boeddhagrotten bezocht, waar Boeddhistische monniken vroeger in woonden en mediteerden. Op de wand zag je prachtige fresco's van Boeddha. Helaas waren veel grotten beschadigd door archeologen en ongelovigen.

Morgen bezoeken we nog een keer de moskee hier in Turpan en daarna mag de korte broek uit de tas. Wij rijden dan met de trein naar Dunhuang en verlaten het Oeigoerengebied van China.

Veel groetjes van Lock en Janneke!

• 27 Juni 2007 - 15:40

Joyce:

Hallo Gerben en Janneke, gezellig weer bijlezen ... Leuk weer wat foto's!
    Ik herkende je weer Janneke, zo zonder jurk en hoofddoek! maar ....het is al weer aftellen ... Tot gauw?

• 27 Juni 2007 - 16:36

JE####:

Klein kaartje voor zo'n groot land.

Nou, nou... 56 graden in de zon, dan hoef je niet bepaald bang te zijn dat je kleren bevriezen! Weer een bar verhaal en mooie foto's, zeg. Voor die vierbaansweg zonder auto's; had ik nog wel een bestemming geweten in de polders tussen Delft en Rotterdam.

Ik wist niet dat voor het inladen van een kameel hetzelfde materiaal nodig is als een bootje te water laten :)

Geniet d'r van!

Ajeto, JE####

• 28 Juni 2007 - 09:15

Ilse:

21 uur in de trein??? 46 graden in de schaduw??? Ik denk dat dat de minder leuke onderdelen van de reis zijn. de 'je gaat er in en komt er nooit meer uit - woestijn klinkt wel eng, ik ben blij dat jullie er weer uit gekomen zijn! De veemarkt lijkt me wel een leuke ervaring en gratis thee vind ik ook niet verkeerd! ;)
    goede reis!

p.s: mooie foto's!

liefs Ilse.

• 02 Juli 2007 - 12:42

Lock En Janneke:

Heej Edmeister!
    Zet de Duvel maar vast koud, daar heb ik ondertussen wel trek in. We zitten nu in Xian, daarna nog een paar daagjes Beijing en dan zit het er weer op!

Hoi Joyce!
    De hoofddoek werd door de hele groep afgegooid zodra we uit het zicht waren van de Iraanse grens! Heerlijk weer die korte broeken en korte mouwen, lekker luchtig!

Amay Jeroen!
    Ja, het blijft een reis met tegenstellingen, gaaf hoor! Maar 56 graden was wel weer even wennen!
    Misschien moet je volgende keer voor de Turkmeense kandidaat gaan op de verkiezingslijst, misschien wordt het dan nog wat met de A4!
    Enne.. Bootje of kameel... Het zijn allebei schepen, toch?

Eej Illebil!
    21 uur in de trein was niets vergeleken bij een week in de trein met de TransMongolie Express! Het was zelfs veel te kort, de tijd vloog voorbij!
    We hebben al zitten denken over onze volgende reis: Misschien de TransKaspische of de Birma Spoorlijn, lekker genieten!
    En 46 graden was een goede reden om op een terrasje onder de wijnranken telkens weer een koud biertje te bestellen :)
    De veemarkt was gaaf! We hebben filmpjes gemaakt die je vast nog wel te zien krijgt :)

Groetjes Lock en Janneke!

• 02 Juli 2007 - 18:34

Evert:

Hey vakantiegangers,

wat een verhalen allemaal zeg... Zo te lezen hebben jullie het super leuk op de zijderoute! Ik ben erg benieuwd naar 'alle' foto's.

Toch gaat het nog best snel zo'n gewonnen vakantie ;-) haha. Voor je het weet zijn jullie weer terug in het regenachtige/zonnige kikkerlandje en zitten jullie weer aan de boerenkool met worst...

Heel veel plezier nog op jullie laatse weekje. En tot snel.

Ciao, Evert (van Ilse)

• 03 Juli 2007 - 11:08

Jo:

Ha Jan,
    Fantastisch om jullie verhalen te lezen en jullie foto's te zien, te gek hoor!
    Ik wist niet dat je jarig was geweest, dus bij deze nog van harte!
    Vandaag mijn popgesprek gehad, eindelijk klaar om vakantie te vieren. Er waren nog steeds geen toets uitslagen van methode..... duurt wel erggggg lang!!
    Ik heb gelukkig het tentamen van stromingen in de psychologie gehaald, poehh.

Geniet van jullie vakantie en lekker veel blijven eten.

groet
    Jolanda

• 04 Juli 2007 - 17:32

Rosa:

Hai Janneke!

zo, even een berichtje. Wow, zo te zien heb je je al behoorlijk gesetteld in 'de wereld'. Hoe gaat het met je/jullie? Volgens mij voel je je helemaal thuis in een Burka, klopt dat? :)
    Hier gaat alles goed, hoor. Maar ik zal niet teveel uitwijken, want je bent lekker aan het genieten van je vakantie. Leuk om de foto's te zien, en dat je echt ook meeleeft op de manier hoe zij leven. He, heel veel succes en plezier met alles, geniet lekker van wat de wereld jullie allemaal te bieden heeft, en tot snel!

Rosa