Wiet in de voortent en smeltwater in de achtertuin - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu Wiet in de voortent en smeltwater in de achtertuin - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Lock & Janneke - WaarBenJij.nu

Wiet in de voortent en smeltwater in de achtertuin

Door: Lock en Janneke

Blijf op de hoogte en volg Lock & Janneke

23 Juni 2007 | Kyrgizië, Bisjkek

Hallo allemaal,

Ons kampeeravontuur zit er weer op, na 6 dagen dwars door kyrgizie te hebben getrokken zijn we nu weer fris gedouched.

De eerste dag in Kyrgizie was Jannekes verjaardag. Op deze dag verlieten we Oezbekistan en reisden we door naar Kyrgizie. Van een reisgenoot kreeg Janneke een kroontje op haar hoofd; vandaag was het haar dag.
De hele dag werd Janneke aangestaard, maar het kroontje bleef op. Met taxi's reden we door de Ferganavallei en de wodka kwam om 9:00 's ochtends al uit de tas in de taxi. Goedemorgen :)
De rit was lang en heet en na een file voor de tunnel in de bergen, mochten we eindelijk door rijden. De file bleek te zijn ontstaan doordat er een herder met zijn kudde van 160 schapen in de tunnel stond. Of dit nou normaal is of dat de herder geen zin had om over de berg te trekken, weten we niet. Maar we weten wel dat een kudde schapen erg veel herrie kunnen maken in een tunnel.

Na de reis door de Oezbeekse Ferganavallei kwamen we bij de douane. Weer rare blikken van de locals, maar Janneke kreeg wel drie dikke zoenen en een huwelijksaanzoek van de Oezbeekse douaniers met het kroontje op haar hoofd. Met dit kroontje ging alles ook een stuk soepeler dan normaal bij de douaneformaliteiten. Dit keer waren we er zo doorheen.
Op naar de Kyrgizische douane, waar weer gelachen en gezoend werd en na een lange rit waren we dan eindelijk in Kyrgizie!

We reden door naar Osh, een van de weinige grote steden in Kyrgizie, waar we 1 nacht in een huisje zouden zitten. Hier kwam de wodka weer op tafel. Een van onze reisgenoten had in de lokale supermarkt een echte en koude Hoeg gevonden, welke Janneke voor haar verjaardag kreeg. Heerlijk! Na de wodka en Hoeg gingen we uit eten met de hele groep. Van onze Kyrgizische gidsen kreeg Janneke 2 taarten (heb ik nu al een naam??), welke na het eten dan ook voor een heerlijk toetje zorgde. Terwijl de rest van de groep aftaaide, kwam voor de zoveelste keer de wodka op tafel en hebben we samen met de Nederlandse reisbegeleidster en de Kyrgizche kok, chauffeur en gids nog gedanst op heerlijke foute disco, terwijl de locals 'Happy Birthday' zongen.

Wonder boven wonder hebben we het huisje teruggevonden, want naast de grote hoeveelheden wodka en bier was ook nog eens de stroom uitgevallen. Na dit feestgedruis konden we hierdoor niet douchen, omdat de waterpompen het niet deden. Een goed begin, want de komende week zouden we ook al niet kunnen douchen. Het festivalgevoel kwam al opzetten!

Gedurende zes dagen hebben we met een oude legertruck door Kyrgizie / Kirgizstan het land door getrokken. Een land met weinig steden, waar voornamelijk rondtrekkende nomaden wonen. Hotels zijn hier dus niet te vinden en deze week hebben we dus steeds in koepeltentjes doorgebracht.
Waar de festivalletjes wel niet allemaal goed voor zijn... Als ervaren kampeerders konden we elke dag onze tent opzetten en afbreken. Daarna volgde altijd een verfrissende douche in een meer of in een bergriviertje met smeltwater. Ijskoud! Om je vervolgens bij het zelfgemaakte kampvuur (met dank aan scout Lock) weer op te warmen met een plastic beker met wodka.
W.c.'s waren er niet, dus de behoefte mocht achter een boompje of rotsblok gedaan worden. Afspraak was wel dat na de grote behoefte een stapeltje stenen gestapeld moest worden, zodat de nachtelijke plassers ook droog overkwamen.

Overdag reden we flink wat kilometers door heel Kyrgizie heen, over de onverharde wegen. Langs afgronden, door hoogvlaktes, diepe dalen en valleien en riviertjes werden we alle kanten opgeschud achterin de truck, omdat de wegen eigenlijk geen wegen waren. Dwars door het landschap reden we en we zagen wilde paarden, koeien, yaks, kamelen, adelaars en grote bergmarmotten.
Hoge bergen begroeid met gras, bomen of nog besneeuwd van de strenge winter. Grote zonnige hoogvlakten, waar het toch maar 7 graden was en het 's avonds vroor. We bereikten 4100 meter hoogte en wanneer we onze was hadden gewassen in het bergriviertje, bevroor het wasgoed vervolgens in het zonnetje, zo koud was het.
Maar we hebben heerlijk gekampeerd in onze tentjes, dikke legerslaapzakken en de wodka. Er ging een kokkin mee, wie elke dag met weinig middelen een heerlijke maaltijd klaarzette. We spraken Kyrgizische nomaden, welke rondtrokken. Zij lieten ons paardenmelk proeven nadat we de herder hielpen zijn kudde onwillige schapen de weg over te steken.

Ons volgende avontuur is China! Tot dan!

• 22 Juni 2007 - 17:30

Lock En Janneke:

Wat een hoop reacties! En wat leuk om ze allemaal te lezen! Bedankt voor alle felicitaties!
    Jullie lezen het al, we houden het nog prima uit.

Hopelijk volgende keer weer net zoveel reacties? Met komkommernieuws? :)

Groetjes!

• 22 Juni 2007 - 18:01

Ilse:

Hallo avontuuriers!

Nou Janneke, jij hebt een verjaardag gehad om nooit te vergeten!!!!
    Wat een vakantie zeg!
    Zo te lezen hebben jullie leuk reisgezelschap, die wel in zijn voor een feestje.
    Fantastisch om jullie verhaal weer te lezen; Wassen in ijswater en in een tentje slapen met zulke temperaturen brrrrrrrrrrrr koud!!!!(lang leve de wodka en Gerben zijn vuurtjes!) en dan die schapen in die tunnnel! Ik ben wel benieuwd hoe paardenmelk smaakt? verschilt dat veel met koeienmelk?
    Heel veel plezier in China!!!!

Dikke kus!
    Ilse

• 23 Juni 2007 - 13:08

Martin.:

Hallo Lock en Janneke, helaas wist Ik niet dat ook Janneke jarig was nu jullie niet thuis zijn maar ook voor jou natuurlijk nog van harte gefeliciteerd. Ik vind het steeds weer leuk om de verslagen te lezen. Ik wens jullie dan ook nog een fijne reis verder en kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Groeten van Martin Does.

• 26 Juni 2007 - 12:12

Ellen:

Hoi, ja ja komkommernieuws. Denken jullie soms dat er in Nederland niets spannends gebeurd? :)
    Jullie zitten al bijna in China! Lekkere dim sum en moon cake. Wat gaat het toch snel he?

Geniet er nog van!

• 28 Juni 2007 - 11:05

Joerrr:

Bij een beetje fetival heb je de 06-sexlijnhits! Waar je smorgens door kroko heerlijk wakker mee word!